Vanskeligere å forfalske trykksaker

PUBLISERT: 1 november 2007
OPPDATERT: 21 mars

Forfalskning av billetter, kontrakter og annet er et stort problem. Xerox hevder nå de har utviklet en ny teknologi som vanskeliggjør forfalskning. Hemmeligheten bak teknologien er å utnytte fargene på en ny måte. Hver farge er som kjent satt sammen ved en blanding av de fire primærfargene cyan, magenta, gul og sort. Fargene kan settes sammen på forskjellige måter for å lage en ny farge, og disse reagerer ulikt på infrarødt lys. Noen fargekombinasjoner er synlige under infrarødt lys, mens andre er usynlige. Xerox utnytter denne effekten til å lage infrarød tekst som er usynlig for mennesker, men som kommer til syne ved bruk av et infrarødt kamera. Hvis noen prøver å forfalske, kopiere eller endre dokumentene, vil skriften bli utydelig under infrarødt lys. Man kan produsere dokumenter der tekst eller symboler kun blir synlig under infrarødt lys. Dermed blir det lettere å avdekke forfalskninger. Oppfinnelsen er en del av den nylig lanserte programvarepakken FreeFlow Variable Information Suite 6.0. Den gjør det enklere å produsere skreddersydde dokumenter, og har i tillegg spesialfonter som vanskeliggjør forfalskning. Tradisjonelt har denne typen sikkerhetsteknologi vært kostbar, og bruken har derfor begrenset seg til svært viktige verdipapirer som pengesedler og pass. Nå blir teknologien lettere tilgjengelig og rimeligere enn tidligere, blant annet ved hjelp av Xerox digitalutskrift. Et vesentlig poeng er at man kan benytte helt vanlig papir og vanlig blekk for å fremstille dokumentene.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1