BK Grafisk kjøper seg inn i Nanset Kartong

BK Grafisk i Sandefjord melder at de kjøper 33 prosent av aksjene i eskefabrikken Nanset Kartong, og at de også har en opsjon for ytterligere aksjekjøp. Planene på sikt er en samlokalisering. Nanset Kartong har 12 ansatte og omsatte i fjor for 20 millioner kroner. Bedriften ble startet i 1989 av Bjarne Steen og Kaare Thorstein, og det er sistnevnte som nå selger seg ut. Eskefabrikken er lokalisert i Larvik og produserer kartongemballasje til vareproduserende industri over hele landet. Mills majones, Norgesmøllene og TrioVings emballasje er noen av eskene som produseres her. I tillegg har bedriften en betydelig produksjon av plakater til dagligvarebransjen. Ingar Jansen, daglig leder i BK Grafisk, forteller at dette er en del av en langsiktig strategi for BK Gruppen. – Nanset Kartong er en meget spennende og veldrevet bedrift, som vi har samarbeidet med i flere år og som vi nå gleder oss til å få et enda nærmere industrielt samarbeide med. Dette vil for begge selskapene gi en større kapasitet og fleksibilitet. Vi ser mange spennende synergieffekter ved å være medeier i Nanset Kartong, og ser det som naturlig at bedriftene samlokaliseres på litt sikt, forteller Jansen. Grafisk er en høyteknologisk bransje, og det kreves store investeringer for å følge med i utviklingen. Dette samarbeidet gir oss bedre muligheter til fortsatt satsing innenfor vårt spesialfelt, nemlig å bli en av landets beste eskefabrikker, sier Bjarne Steen, hovedaksjonær og daglig leder i Nanset Kartong.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: