Trykk taper for online-markedsføring

PUBLISERT: 23 juni 2008
OPPDATERT: 23 juni

Trykte medier taper terreng for søkemotormarkedsføring. Inntektene fra søkemotormarkedsføring har økt med 30% i 2007, fra 9,4 milliarder dollar i 2006 til 12,2 milliarder dollar i 2007, og det gjelder bare i USA. Tallene ble nylig presentert i en undersøkelse foretatt av den internasjonale bransjeorganisasjonen for onlinemarkedsføring, SEMPO, basert på svar fra 857 selskaper. Det tar altså utgangspunkt i amerikanske selskaper, men søkemotormarkedsføring har de siste årene fått stor utbredelse her i landet også. I følge online-selskapet Zanox er årsaken til veksten at denne formen for markedsføring er mer fleksibel og gir bedre uttelling enn tradisjonelle kampanjer. En undersøkelse utført av SEMPO viser at søkemotormarkedsføring vokser raskt, mens annonsering i print, DM og webutvikling mister grunn.

– Markedet er blitt vant til markedsføring via søkemotorer. På samme tid er pris per bestilling lavere enn tradisjonell reklame, og gir samtidig flere muligheter for kontinuerlig optimalisering av kampanjen. Dette er årsaken til at stadig større andeler av markedsføringsbudsjettet brukes til søkemotorer i stedet for trykte medier, DM og til og med noen ganger webutvikling, hevder Frederic Saigne i Zanox. Han er regionsjef Norden for det globale online markedsselskapet Zanox.

Han mener også at online markedsføring har en klar innvirkning på bunnlinjen. – Derfor ser vi at markedsbudsjetter flytter seg fra tradisjonelle trykte medier til online-medier, der det er kortere vei mellom annonsering og salg og bedre uttelling for investeringen, hevder Frederic Saigne.

Les videre

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Plockmatic får nye eiere

Det svenske etterbehandlingsselskapet Plockmatic group får ny majoritetseier i Accent Equity. Kjøperen påpeker at Plockmatic vil vokse gjennom oppkjøpet.
FotoJet-422

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag