Trykk taper for online-markedsføring

PUBLISERT: 23 juni 2008
OPPDATERT: 23 juni

Trykte medier taper terreng for søkemotormarkedsføring. Inntektene fra søkemotormarkedsføring har økt med 30% i 2007, fra 9,4 milliarder dollar i 2006 til 12,2 milliarder dollar i 2007, og det gjelder bare i USA. Tallene ble nylig presentert i en undersøkelse foretatt av den internasjonale bransjeorganisasjonen for onlinemarkedsføring, SEMPO, basert på svar fra 857 selskaper. Det tar altså utgangspunkt i amerikanske selskaper, men søkemotormarkedsføring har de siste årene fått stor utbredelse her i landet også. I følge online-selskapet Zanox er årsaken til veksten at denne formen for markedsføring er mer fleksibel og gir bedre uttelling enn tradisjonelle kampanjer. En undersøkelse utført av SEMPO viser at søkemotormarkedsføring vokser raskt, mens annonsering i print, DM og webutvikling mister grunn.

– Markedet er blitt vant til markedsføring via søkemotorer. På samme tid er pris per bestilling lavere enn tradisjonell reklame, og gir samtidig flere muligheter for kontinuerlig optimalisering av kampanjen. Dette er årsaken til at stadig større andeler av markedsføringsbudsjettet brukes til søkemotorer i stedet for trykte medier, DM og til og med noen ganger webutvikling, hevder Frederic Saigne i Zanox. Han er regionsjef Norden for det globale online markedsselskapet Zanox.

Han mener også at online markedsføring har en klar innvirkning på bunnlinjen. – Derfor ser vi at markedsbudsjetter flytter seg fra tradisjonelle trykte medier til online-medier, der det er kortere vei mellom annonsering og salg og bedre uttelling for investeringen, hevder Frederic Saigne.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen