Trykk taper for online-markedsføring

Trykte medier taper terreng for søkemotormarkedsføring. Inntektene fra søkemotormarkedsføring har økt med 30% i 2007, fra 9,4 milliarder dollar i 2006 til 12,2 milliarder dollar i 2007, og det gjelder bare i USA. Tallene ble nylig presentert i en undersøkelse foretatt av den internasjonale bransjeorganisasjonen for onlinemarkedsføring, SEMPO, basert på svar fra 857 selskaper. Det tar altså utgangspunkt i amerikanske selskaper, men søkemotormarkedsføring har de siste årene fått stor utbredelse her i landet også. I følge online-selskapet Zanox er årsaken til veksten at denne formen for markedsføring er mer fleksibel og gir bedre uttelling enn tradisjonelle kampanjer. En undersøkelse utført av SEMPO viser at søkemotormarkedsføring vokser raskt, mens annonsering i print, DM og webutvikling mister grunn.

– Markedet er blitt vant til markedsføring via søkemotorer. På samme tid er pris per bestilling lavere enn tradisjonell reklame, og gir samtidig flere muligheter for kontinuerlig optimalisering av kampanjen. Dette er årsaken til at stadig større andeler av markedsføringsbudsjettet brukes til søkemotorer i stedet for trykte medier, DM og til og med noen ganger webutvikling, hevder Frederic Saigne i Zanox. Han er regionsjef Norden for det globale online markedsselskapet Zanox.

Han mener også at online markedsføring har en klar innvirkning på bunnlinjen. – Derfor ser vi at markedsbudsjetter flytter seg fra tradisjonelle trykte medier til online-medier, der det er kortere vei mellom annonsering og salg og bedre uttelling for investeringen, hevder Frederic Saigne.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Print Against War: Gir støtte til Ukraina

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.

Publisert av: 

EFI lanserer fem nye digitale front-ends til Konica Minoltas maskiner

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.

Publisert av: