Storslipp fra Canon

PUBLISERT: 27 august 2008
OPPDATERT: 27 august

[list] canonlanseringcanon1_web.jpg

Canon lanserte ikke mindre enn 40 nye produkter i går. Nye kameraer i ulike klasser, fotoskrivere, laserskrivere og videokameraer skal ut til markedet i store volumer. I den digitale speilrefleksklassen var det lett å orientere seg – der selskapet slapp den nye modellen EOS 50D. Det er et meget hendig kamera, som imponerte med lynrask autofokus, høy eksponeringshastighet og lysfølsomhet helt opp til 12800 ISO.

Med en pris rundt 12000 kroner tror vi Canons nye EOS-modell vil nå mange fotoentusiaster, både amatører og profesjonelle. Den nye bildeprosessoren DIGIC4 skal gi både bedre og hurtigere bildebearbeiding, og med 15 MP CMOS-brikke er det tilstrekkelig oppløsning til å beskjære bildene så mye man ønsker. Grep, respons og menyvalg virker veldig bra, og kjøper men det sammen med det nye, lyssterke 18-200 mm zoomobjektivet, får man et kraftig arbeidsverktøy for de fleste opptaksbehov. Merk deg at bildebrikken ikke er fullformat, så brennvidden må multipliseres med 1,6.

I den mer avanserte kompaktkameraklassen, Powershot, ble det lansert fire nye modeller. Det er i liten grad oppløsning det står på her heller, snarere begrensninger med hensyn til brennviddevalg, lysfølsomhet og ekstrautstyr. Mange vil sikkert hevde at heller ikke manglende objektivvalg er noe stort tema, når man nå kan få Powershot-modeller med hele ti ganger zoom.

Med nye fotoskrivere priset ned i noen få hundrelapper, er det ingen tvil om at det er forbruksmateriellet, og ikke utstyret, som skal generere inntektene. For inntekter behøves, og Canons administrerende direktør Trond Langeland understreket at åtte prosent av omsetningen, eller 18 milliarder kroner, årlig avsettes til forsknings- og utviklingsarbeid hos det japanske selskapet. Det gir resultater, og dagens 46 produkter etterfølges av rundt 30 nylanseringer senere i år. To av disse kommer i det digitale speilrefleksmarkedet, så det er kanskje grunn til å regne med utskifting av en modell eller to i dagens sjuprodukters ”lineup”. Også flere nye laserskrivere ble vist frem for publikum for første gang i går. På dette området hevder Canon å ha markedets beste miljøprogram, med ISO14001-sertifisering for hele verdikjeden.

Bildet: Canons Trond Sliper viser stolt frem deres nyeste speilrefleksmodell EOS50D.

Les videre

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Tekstilgrossist utvider med 640 nye artikler

L-Shop-Team, med virksomhet blant annet i Norge, introduserer over 640 nye artikler i sitt sortiment fra årsskiftet.
L-shop

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong