Storslipp fra Canon

PUBLISERT: 27 august 2008
OPPDATERT: 27 august

[list] canonlanseringcanon1_web.jpg

Canon lanserte ikke mindre enn 40 nye produkter i går. Nye kameraer i ulike klasser, fotoskrivere, laserskrivere og videokameraer skal ut til markedet i store volumer. I den digitale speilrefleksklassen var det lett å orientere seg – der selskapet slapp den nye modellen EOS 50D. Det er et meget hendig kamera, som imponerte med lynrask autofokus, høy eksponeringshastighet og lysfølsomhet helt opp til 12800 ISO.

Med en pris rundt 12000 kroner tror vi Canons nye EOS-modell vil nå mange fotoentusiaster, både amatører og profesjonelle. Den nye bildeprosessoren DIGIC4 skal gi både bedre og hurtigere bildebearbeiding, og med 15 MP CMOS-brikke er det tilstrekkelig oppløsning til å beskjære bildene så mye man ønsker. Grep, respons og menyvalg virker veldig bra, og kjøper men det sammen med det nye, lyssterke 18-200 mm zoomobjektivet, får man et kraftig arbeidsverktøy for de fleste opptaksbehov. Merk deg at bildebrikken ikke er fullformat, så brennvidden må multipliseres med 1,6.

I den mer avanserte kompaktkameraklassen, Powershot, ble det lansert fire nye modeller. Det er i liten grad oppløsning det står på her heller, snarere begrensninger med hensyn til brennviddevalg, lysfølsomhet og ekstrautstyr. Mange vil sikkert hevde at heller ikke manglende objektivvalg er noe stort tema, når man nå kan få Powershot-modeller med hele ti ganger zoom.

Med nye fotoskrivere priset ned i noen få hundrelapper, er det ingen tvil om at det er forbruksmateriellet, og ikke utstyret, som skal generere inntektene. For inntekter behøves, og Canons administrerende direktør Trond Langeland understreket at åtte prosent av omsetningen, eller 18 milliarder kroner, årlig avsettes til forsknings- og utviklingsarbeid hos det japanske selskapet. Det gir resultater, og dagens 46 produkter etterfølges av rundt 30 nylanseringer senere i år. To av disse kommer i det digitale speilrefleksmarkedet, så det er kanskje grunn til å regne med utskifting av en modell eller to i dagens sjuprodukters ”lineup”. Også flere nye laserskrivere ble vist frem for publikum for første gang i går. På dette området hevder Canon å ha markedets beste miljøprogram, med ISO14001-sertifisering for hele verdikjeden.

Bildet: Canons Trond Sliper viser stolt frem deres nyeste speilrefleksmodell EOS50D.

Les videre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

Canon lanserer tre nye storformatprintere

Canon legger til nye storformatprintere til sitt sortiment, i form av imagePROGRAF TZ- og TX-serien. Disse maskinene egner seg spesielt godt for arkitekter og ingeniører, samt for plakatproduksjon.
V610-TZ-32000-LIFESTYLE-07_3x2

iEcho kjøper tysk skjærebordprodusent

Den kinesiske skjære- og fresebordprodusenten iEcho kjøper tyske Aristo.
iecho

Dominos nye printer skriver ut i høy hastighet på flaskekorken

Domino Printing Sciences har lansert en ny serie med raske produkthåndterings- og utskriftsløsninger designet for å støtte drikkevareprodusenter og hjelpe dem med å levere emballasje uten flaskeetiketter av miljømessige og regulatoriske årsaker. Den nye serien skriver ut variable data og maskinlesbare koder, inkludert QR-koder, på korkene for HDPE-emballasje.
Dominov

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1