50 år med speilrefleks

PUBLISERT: 8 januar 2009
OPPDATERT: 21 mars
EOS 300D bidro til at speilreflekskamera ble allemannseie
EOS 300D bidro til at speilreflekskamera ble allemannseie

Speilreflekskameraer selger som aldri før, og de er i hovedsak digitale. Selve speilrefleksteknologien, der et speil – eller rettere sagt to – sørger for at fotografen kan se gjennom objektivet, er på ingen måte ny. Canon feirer i disse dager at det er 50 år siden de lanserte sin første speilrefleksmodell, Canon Flex. Siden den gang har Canon solgt mer enn 50 millioner kameraer med denne teknologien.

Mye er skjedd siden 1959, og den viktigste er utvilsomt at filmen er erstattet av digital teknologi, både for opptak og lagring. Canon fremhever også EF-teknologien fra 1987, da kamera og objektiv begynte å kommunisere via elektriske forbindelser og ikke mekaniske, slik tilfellet var tidligere. Bare de siste tre årene er det solgt 10 millioner EF-objektiver. Når amatørene har tatt i bruk speilrefleksteknologien, skyldes det at prisen på modellene er redusert kraftig de siste årene. EOS 300D fra Canon var den første lavprismodellen i denne klassen, og en av modellene som fikk ikke-profesjonelle fotografer til å velge speilrefleksteknologi.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2