Bryne Stavanger Offset investerer i nye åttefarger

Bryne Stavanger Offset overtok nylig Novaprints gamle lokaler utenfor Stavanger, inkludert mye av produksjonsutstyret. Dit kommer også en ny Manroland 708 HP, en meget velutstyrt åttefargepresse i 70×100-format. Den erstatter tre firefargemaskiner, og selskapet forventer betydelige produksjonsgevinster. – I dette markedet handler mye om effektivitet og lønnsomhet under produksjonen. En stor del av oppdragene er 4+4 farger, og det er mye å spare på å produsere i én gjennomkjøring. Den nye pressen vil halvere produksjonstiden sammenlignet med de pressene den erstatter. I tillegg vil vi utnytte trykkerne våre bedre, og det er selvsagt ikke uvesentlig når vi tar lønnsnivået og overtidsbruken i betraktning, sier Svein Egil Johnsen. – Vi ser det som en fordel at alle pressene kommer fra samme produsent, sier han.

Når den nye åttefargemaskinen er på plass, har Bryne Stavanger Offset en 10-fargepresse, en 8-fargepresse samt to 6-fargepresser med lakkverk. Den totale produksjonskapasiteten blir 30 trykkverk i 70×100-format, samtlige i moderne Manroland-presser. Johnsen ser optimistisk på året, økonomiske uroligheter i markedet til tross. – Mange av våre kunder har tilknytning til oljeindustrien, og vi tror andre vil merke uroligheten sterkere enn oss. Vi opplever også at små og mellomstore trykkerier ber om hjelp til produksjon av større jobber. Dette gjør igjen at de oppnår bedre fortjeneste enn ved produksjon i eget hus. Når vi også fikk muligheten til å overta Novaprints tidligere lokaler og trykkmaskiner, står vi svært godt rustet for fremtiden, sier han.

Hos Manroland Norge er de naturlig nok fornøyd med at Bryne Stavanger Offset valgte å rendyrke trykkparken med Manroland-utstyr. Leverandøren opplever heller ingen investeringstørke. – Tvert imot, i tøffe tider er det viktigere enn noen gang å ha utstyr som effektiviserer produksjonen. Vi opplever at mange i bransjen er optimister og ønsker å investere, men det er samtidig viktig at finansieringsinstitusjonene gjør det mulig å investere i moderne og konkurransedyktig utstyr, sier Svein Olsen hos Manroland Norge.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: