Bryne Stavanger Offset investerer i nye åttefarger

PUBLISERT: 30 januar 2009
OPPDATERT: 21 mars

Bryne Stavanger Offset overtok nylig Novaprints gamle lokaler utenfor Stavanger, inkludert mye av produksjonsutstyret. Dit kommer også en ny Manroland 708 HP, en meget velutstyrt åttefargepresse i 70×100-format. Den erstatter tre firefargemaskiner, og selskapet forventer betydelige produksjonsgevinster. – I dette markedet handler mye om effektivitet og lønnsomhet under produksjonen. En stor del av oppdragene er 4+4 farger, og det er mye å spare på å produsere i én gjennomkjøring. Den nye pressen vil halvere produksjonstiden sammenlignet med de pressene den erstatter. I tillegg vil vi utnytte trykkerne våre bedre, og det er selvsagt ikke uvesentlig når vi tar lønnsnivået og overtidsbruken i betraktning, sier Svein Egil Johnsen. – Vi ser det som en fordel at alle pressene kommer fra samme produsent, sier han.

Når den nye åttefargemaskinen er på plass, har Bryne Stavanger Offset en 10-fargepresse, en 8-fargepresse samt to 6-fargepresser med lakkverk. Den totale produksjonskapasiteten blir 30 trykkverk i 70×100-format, samtlige i moderne Manroland-presser. Johnsen ser optimistisk på året, økonomiske uroligheter i markedet til tross. – Mange av våre kunder har tilknytning til oljeindustrien, og vi tror andre vil merke uroligheten sterkere enn oss. Vi opplever også at små og mellomstore trykkerier ber om hjelp til produksjon av større jobber. Dette gjør igjen at de oppnår bedre fortjeneste enn ved produksjon i eget hus. Når vi også fikk muligheten til å overta Novaprints tidligere lokaler og trykkmaskiner, står vi svært godt rustet for fremtiden, sier han.

Hos Manroland Norge er de naturlig nok fornøyd med at Bryne Stavanger Offset valgte å rendyrke trykkparken med Manroland-utstyr. Leverandøren opplever heller ingen investeringstørke. – Tvert imot, i tøffe tider er det viktigere enn noen gang å ha utstyr som effektiviserer produksjonen. Vi opplever at mange i bransjen er optimister og ønsker å investere, men det er samtidig viktig at finansieringsinstitusjonene gjør det mulig å investere i moderne og konkurransedyktig utstyr, sier Svein Olsen hos Manroland Norge.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong