Kjempeinvestering hos Ålgård Offset!

PUBLISERT: 2 mars 2009
OPPDATERT: 21 mars

– Vi har fått oss en verdensmester! Daglig leder og eier av Ålgård Offset, Tom B. Norland, refererer til trykkeriets flunkende nye 16 siders rullpresse av typen Komori System 38S, verdens mest automatiserte presse. Installeringen av den 30 meter lange pressa har pågått i tre måneder og maskinen kjørte sine første opplag i slutten av februar. Og alt dette helt uten at det er gått så mye som et rykte på forhånd. (AGI har kjent til investeringen i noe tid, og i dag slipper vi nyheten på web, og vår reportasje fra Ålgård Offset får du i neste utgave).

Hele prosessen har foregått i stillhet. – Bransjen har  ikke hatt noen  anelse om at Ålgård Offset har investert 50 millioner kroner i nytt utstyr, før pressen nå er begynt å produsere, sier Norland.  Ålgård har hatt mange lokale leverandører inne, ikke minst er det støpt nytt fundament i pressehallen, men alle har gått svært stille i dørene.

– Det finnes  større trykkpresser enn denne, men ingen er mer produktiv, sa en stolt Tom B. Norland, da AGI fikk den ekslusive nyheten og dessuten fikk besøke Ålgård Offset for en uke siden.

Norland er svært entusiastisk over pressekjøpet:

– Vi så System 38S på Drupa og ble mildt sagt imponert. Under demonstrasjonen ble tre heatset-jobber lagt inn og trykt, hver i et opplag på 1500. Dessuten ble det foretatt ett formatskifte i falseapparatet – fra 16 sider A4 til 32 sider A5 – og alt dette skjedde i løpet av 12 minutter. Og trykkhastigheten var 60.000. Da visste vi at dette var pressen for oss, sier Norland, som også har måttet investere i ny platesetter av typen Screen Plate Rite 8800, for å kunne mate den nye kjempen med plater.

Les vårt eksklusive intervju med Tom B. Norland i neste utgave av AGI!tom-for-web

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Canon åpner dørene for Arena 24

Snart går startskuddet for Canons møteplass for bedrifter på hovedkontoret i Oslo. Den 4. og 5. september står Canons Arena 24 for tur, en plass hvor teknologi og mennesker møtes.
Canon Arena 24

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx