Vårens andre «Åpent Hus»

PUBLISERT: 1 april 2009
OPPDATERT: 21 mars
Johannes Stendahl fra Luth Gruppen viser forskjellen mellom Anicolor og tradisjonelt fargeverk.
Johannes Stendahl fra Luth Gruppen viser forskjellen mellom Anicolor og tradisjonelt fargeverk.

Luth Gruppen arrangerte vårens andre Åpent Hus i slutten av mars, og denne gangen var det Anicolor-teknologien som sto i sentrum. Omkring førti bedrifter var representert, og alle fikk overvære Norgespremieren på Speedmaster 52-4 med Anicolor fargeverk.  Demo ble kjørt hver time, 3 forskjellige  jobber i opplag på 150 eksemplarer.  En demo tok 17 minutter, og folk var nok mest opptatt av at det skal svært få makulatur-ark til før resultatet er godkjent.  Luth-Gruppens mott for evenementet var «spar penger, spar tid og spar miljøet». Vi overhørte fler positive kommentarer til trykk-kvaliteten og det skal sies at kvaliteten var imponerende jevn gjennom opplaget. – Anicolor-maskinen er et godt supplement til både digitaltrykk og offsettrykk i A3-formatet, sier Luth-Grupens sjef Arne Henrik Nielsen,  – SM 52-4 Anicolor leveres fra 4- til 6-farger med eller uten lakkverk, samt i 8- og 10-farger.  Heidelberg har nå levert drøyt 100 Anicolor-maskiner, og det er fokus på korte opplag og 25% økt produktivitet og følgelig økt lønnsomhet som er årsaken til suksessen, legger han til. I følge Luth-Gruppen vil et A3-trykkeri med Anicolor-maskin spare opptil 1 pall papir i måneden med en 4-farger, og dette gir på årsbasis en besparelse på 70-80.000 kroner.   Den maskinen Luth-Gruppen benyttet på Åpent Hus skal forøvrig installeres hos Atles Trykkei i slutten av april, avslutter Nielsen.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324