Ark på ark til VM i trykking

PUBLISERT: 14 mai 2009
OPPDATERT: 21 mars

– Utfordringen er å planlegge dagen så trykkpressene står minst mulig stille, sier Martin Blaalid når han skal fortelle hvilke utfordringer trykkerfaget har. I juni går han opp til svenneprøven og i september deltar han i Yrkes-VM (WorldSkills Competition i Calgary. Der møter han dyktige trykkere fra hele verden.
Til daglig arbeider Martin som lærling hos Rolf Ottesen AS i Oslo. Her dreier det seg om offsettrykk på arkmaskiner og Martin styrer en Heidelberg Speedmaster, samme type trykkpresse det skal konkurreres på i VM.
– I Yrkes-VM skal vi trykke en plakat i fire farger. Deretter skal jeg blande en spesialfarge til plakaten. Det er ikke satt av mye tid til oppgaven, så det er viktig å gjøre ting på riktig måte. På mange måter minner det om en svenneprøve.

Martin er så heldig at han kan trene mens han gjør den vanlige jobben sin. For å tilpasse treningen til VM-konkurransen gjør han hver annen uke en trykkjobb uten alle de hjelpemidlene han vanligvis har.

Rolf Wesenberg ved Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon i Oslo er Martins trener og tilrettelegger. I Calgary går han inn i dommerteamet som skal skille deltakerne fra hverandre selv om forskjellene kan virke usynlige.

– Martin virker veldig tent og lysten på å gjøre noe godt ut av deltakelsen. Det er en rolig og sindig kar som jeg ikke er redd skal miste hodet når det står på.
– Han får bra trening gjennom jobben, men det er også slik at selv om kvaliteten er bra nok til at en kunde betaler for jobben, så holder ikke nødvendigvis dette i VM. Vi skal gjennomføre flere trykktester fram mot ferien. Etter ferien skal vi konsentrere oss om andre trykkrelaterte oppgaver han skal løse i Calgary. I tillegg til trykking skal de også konkurrere i problemløsning på en trykksimulator hvor det er lagt inn feller og kvalitetsavvik, avslutter Wesenberg.

WorldSkills er en konkurranse for unge yrkesutøvere opp til 22 år. Hvert annet år samler konkurransene flere hundre deltakere fra 51 land. I år vil deltakertallet passerer 1000. De skal konkurrere i 45 fag. Norge deltar i 17 av fagene med 20 deltakere. martin_blaalid_trykker_thumbnail

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag