Ark på ark til VM i trykking

PUBLISERT: 14 mai 2009
OPPDATERT: 21 mars

– Utfordringen er å planlegge dagen så trykkpressene står minst mulig stille, sier Martin Blaalid når han skal fortelle hvilke utfordringer trykkerfaget har. I juni går han opp til svenneprøven og i september deltar han i Yrkes-VM (WorldSkills Competition i Calgary. Der møter han dyktige trykkere fra hele verden.
Til daglig arbeider Martin som lærling hos Rolf Ottesen AS i Oslo. Her dreier det seg om offsettrykk på arkmaskiner og Martin styrer en Heidelberg Speedmaster, samme type trykkpresse det skal konkurreres på i VM.
– I Yrkes-VM skal vi trykke en plakat i fire farger. Deretter skal jeg blande en spesialfarge til plakaten. Det er ikke satt av mye tid til oppgaven, så det er viktig å gjøre ting på riktig måte. På mange måter minner det om en svenneprøve.

Martin er så heldig at han kan trene mens han gjør den vanlige jobben sin. For å tilpasse treningen til VM-konkurransen gjør han hver annen uke en trykkjobb uten alle de hjelpemidlene han vanligvis har.

Rolf Wesenberg ved Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon i Oslo er Martins trener og tilrettelegger. I Calgary går han inn i dommerteamet som skal skille deltakerne fra hverandre selv om forskjellene kan virke usynlige.

– Martin virker veldig tent og lysten på å gjøre noe godt ut av deltakelsen. Det er en rolig og sindig kar som jeg ikke er redd skal miste hodet når det står på.
– Han får bra trening gjennom jobben, men det er også slik at selv om kvaliteten er bra nok til at en kunde betaler for jobben, så holder ikke nødvendigvis dette i VM. Vi skal gjennomføre flere trykktester fram mot ferien. Etter ferien skal vi konsentrere oss om andre trykkrelaterte oppgaver han skal løse i Calgary. I tillegg til trykking skal de også konkurrere i problemløsning på en trykksimulator hvor det er lagt inn feller og kvalitetsavvik, avslutter Wesenberg.

WorldSkills er en konkurranse for unge yrkesutøvere opp til 22 år. Hvert annet år samler konkurransene flere hundre deltakere fra 51 land. I år vil deltakertallet passerer 1000. De skal konkurrere i 45 fag. Norge deltar i 17 av fagene med 20 deltakere. martin_blaalid_trykker_thumbnail

Les videre

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01