Papir og nett gir best resultat

Parajett inviterte til en bredt anlagt DM-dag ombord i Kiel-fergen Color Fantasy,
der et variert utvalg DM-brukere og -makere inntok auditoriet.

Parajetts hovedbuskap var at papiret stadig er et svært effektivt DM-medium, og at papir sammen med gode
nettløsninger gir meget gode kampanjeresultater. Og bevisene kom.
Først på podiet var Elisabeth Kilberg Skallevold, en av Norges mest brukte epostrådgivere. Elisabeth har omfattende erfaring fra digitale løsninger, blant annet var hun en av utviklerne bak
www.finn.no. I dag driver hun sitt eget konsulentselskap Vergil. Elisabeths budskap var at det ikke finnes én kanal som løser alle kommunikasjonsoppgaver alene. Hun var også svært tydelig på at det er viktig å beherske de
kanalene man velger å benytte, for å få gode resultater. Selv sto hun overfor en utfordring da hun skulle få deltakerne i et spesielt brukerforum til å velge å oppdatere profilene sine på nettet. Gjentatte oppfordringer på nettsiden førte ikke frem. det var først da hun sendte oppfordringen ut i en DM med kupong og egen
svarkonvolutt, at medlemmene i brukerforumet gikk inn på websiden og oppdaterte sine profiler. Av 700 utsendte DM-er fikk hun respons på 500. 12 av de 500 valgte å sende inn kupongen, resten gikk på nettet og oppdaterte.
– En formidabel respons, konkluderte Elisabeth.
Henrik Patek fra matvarekjeden ICA i Sverige kunne også vise til formidabel respons på trykksaker. Svenske
ICA har begynt med et konsept de kaller «dine varer», der alle som bruker ICA-kortet for å samle bonus på dagligvarene, nå også hver måned får sin egen unike papir-DM i posten med navn, tilbud, bonusoversikt og rabattkuponger knyttet til nettopp deres forbruk og kjøpsvaner. – Dette gir ikke bare svært gode salgsresultater,
det er enormt lojalitetsbyggende. 55 prosent av kundene representerer 95 prosent av omsetningen,
sa Patek.
– Vår kundeservice mottar i snitt 2000 telefoner hver dag. Mens en stor andel av disse tidligere var klager, kan vi nå konstatere at 97 prosent er ros, oppsummerte en tilfreds Patek.
Også Color Lines medlemsklubb Color Club har begynt med unike DM-er og rabattkuponger til sine 180.000
medlemmer og kortinnehavere. Color Club har blant annet testet effekten av bildekommunikasjon, og funnet ut at rett bilde til målgruppen har avgjørende betydning for responsen. – Når vi nå kjører epostkampanjer gir dette en respons på omkring 14 prosent. Papirkampanjene gir 24 prosent respons, sa produktsjef Frank Christensen, som gledet seg til 1. juni, da det ble tillatt å sende rabattkuponger til medlemmene, for eksempel på tilbud
i taxfree-butikkene.
– ICA banet vei for oss. Vi er svært forøyd med å komme etter, og synes vi har funnet en meget god løsning for vårt kommunikasjonsbehov, avsluttet

Parajetts Carl Gustav Lütken tok godt vare på kundene sine da Parajett inviterte til kundeseminar på Color Fantasy. Her er han med to av dem, Leif Erik Nordbø og Solveig Bratli Skjerven fra Storebrand.

Parajetts Carl Gustav Lütken tok godt vare på kundene sine da Parajett inviterte til kundeseminar på Color Fantasy. Her er han med to av dem, Leif Erik Nordbø og Solveig Bratli Skjerven fra Storebrand.

Christensen.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *