Limfresing for små opplag

neopost1_web

Neopost viste blant annet «limfresing on demand» under sitt åpne hus denne uka. Den nye limfresemaskinen DPB-500 fra Duplo binder inn over 500 bøker i timen, og da kan alle ha individuell tykkelse. Fredrik Thorsen hos Neopost tror det er et marked for limfresing i denne klassen.

– Her er rilling og limfresing i samme enhet, med en hastighet som passer godt i digitaltrykkmarkedet. Maskinen er ny, og det er allerede solgt to maskiner i Sverige, forteller Thorsen, som mener en prislapp under 400.000 kroner tilsier at limfresing on demand fra Duplo snart er i bruk hos norske kunder også. Maskinen leser automatisk tykkelsen på innmaten, og stiller inn rilling, falsing av omslaget og limmengde deretter. Det betyr at en serie på for eksempel 500 bøker kan være produsert med variable data og ha individuell tykkelse. Omslaget kan være av tykkelse fra 80 til 300 gram/kvm.
Under arrangementet ble maskinen kjørt med omslag som var UV-coated i Duplos Ultra 205A. Denne ble vist allerede på Drupa, men den var leveringsklar først i februar i år. Den UV-behandler plano-ark i tykkelser fra 160 grams papir og oppover. – Man kan velge mellom matt og blank UV-behandling, og maksimalt format er 50 x 70 cm, forteller Fredrik Thorsen, tidligere Kontur Document Systems, et selskap som nå er overtatt av Neopost. Thorsen mener denne teknologien er mest aktuell for å skape lakklignende effekter for omslag, men at det også kan være aktuelt for å øke robustheten for papiret. – UV-behandling er uansett rimeligere enn foliering, som ofte er alternativet for små opplag, sier han. Med en hastighet på 4400 ark i timen bør den også være aktuell for offsetmarkedet.
Etter at Neopost kjøpte Kontur Document Systems har kundene fått tilgang til et større produkt- og serviceapparat enn tidligere. Selskapet har også inngått forhandler- og samarbeidsavtaler med digitaltrykkleverandører som Canon, Xerox, Oce, Konica Minolta og Ricoh, slik at utstyr fra Duplo og andre kan inngå i tilbud fra disse. Thorsen forteller at det ikke bare er ferdiggjøringsutstyr som selger. – Vårt nye gulvmateriale Floortech kan festes på gulvet uten lim, og det er allerede inngått avtale med Norges Varemesse på Lillestrøm, forteller han.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: