Limfresing for små opplag

PUBLISERT: 12 juni 2009
OPPDATERT: 12 juni

neopost1_web

Neopost viste blant annet «limfresing on demand» under sitt åpne hus denne uka. Den nye limfresemaskinen DPB-500 fra Duplo binder inn over 500 bøker i timen, og da kan alle ha individuell tykkelse. Fredrik Thorsen hos Neopost tror det er et marked for limfresing i denne klassen.

– Her er rilling og limfresing i samme enhet, med en hastighet som passer godt i digitaltrykkmarkedet. Maskinen er ny, og det er allerede solgt to maskiner i Sverige, forteller Thorsen, som mener en prislapp under 400.000 kroner tilsier at limfresing on demand fra Duplo snart er i bruk hos norske kunder også. Maskinen leser automatisk tykkelsen på innmaten, og stiller inn rilling, falsing av omslaget og limmengde deretter. Det betyr at en serie på for eksempel 500 bøker kan være produsert med variable data og ha individuell tykkelse. Omslaget kan være av tykkelse fra 80 til 300 gram/kvm.
Under arrangementet ble maskinen kjørt med omslag som var UV-coated i Duplos Ultra 205A. Denne ble vist allerede på Drupa, men den var leveringsklar først i februar i år. Den UV-behandler plano-ark i tykkelser fra 160 grams papir og oppover. – Man kan velge mellom matt og blank UV-behandling, og maksimalt format er 50 x 70 cm, forteller Fredrik Thorsen, tidligere Kontur Document Systems, et selskap som nå er overtatt av Neopost. Thorsen mener denne teknologien er mest aktuell for å skape lakklignende effekter for omslag, men at det også kan være aktuelt for å øke robustheten for papiret. – UV-behandling er uansett rimeligere enn foliering, som ofte er alternativet for små opplag, sier han. Med en hastighet på 4400 ark i timen bør den også være aktuell for offsetmarkedet.
Etter at Neopost kjøpte Kontur Document Systems har kundene fått tilgang til et større produkt- og serviceapparat enn tidligere. Selskapet har også inngått forhandler- og samarbeidsavtaler med digitaltrykkleverandører som Canon, Xerox, Oce, Konica Minolta og Ricoh, slik at utstyr fra Duplo og andre kan inngå i tilbud fra disse. Thorsen forteller at det ikke bare er ferdiggjøringsutstyr som selger. – Vårt nye gulvmateriale Floortech kan festes på gulvet uten lim, og det er allerede inngått avtale med Norges Varemesse på Lillestrøm, forteller han.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324