Utendørsreklame for milliarder

PUBLISERT: 25 juni 2009
OPPDATERT: 21 mars

billboard-128x76
Reklamebyrået TBWA i Sør-Afrika vant gull-løven i Cannes for sin spektakulære Billion Dollar Billboard. Den store plakaten er en kampanje for eksil-avisen «The Zimbabwean» og består av et serigrafitrykt budskap av stort sett verdiløse zimbabwiske dollar – billigere enn papir!
Dagsavisen «The Zimbabwean» produseres i England og Sør-Afrika av  zimbabwiske journalister som har kritisert regimet i hjemlandet sitt og derfor lever i eksil. Og for å gjøre det enda vanskeliger for den frie journalistikken har Zimbabwe innført en punktskatt på 55 prosent på avisen, noe som betyr at vanlige folk ikke har råd til å kjøpe den. Kampanjen er dermed et viktig ledd i arbeidet med å skaffe sponsorer.
Den store utendørsplakaten viser også på en elegant måte den gallopperende inflasjonen i Zimbabwe, som betyr at nasjonalbanken nå har trykt en pengeseddel på en milliard dollar, mange nuller, men verdiløs som betalingsmiddel.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade