Ferdiggjøring for alle formål

PUBLISERT: 8 oktober 2009
OPPDATERT: 8 oktober

neopost1_web-128x82-1

Det var vanskelig å komme utenom Neoposts stand under Grafiske Dager, med totalt rundt 60 produksjonsmaskiner. Uansett hvilket område innenfor ferdiggjøring man hadde behov for å se, var det her alternative løsninger fra produsenter som Duplo, Bourg, Nagel og andre. Hovedtyngden av produkter var rettet mot digitaltrykk, for eksempel løsninger for foliering, UV-lakkering og limfresing for tyngre digitaltrykkproduksjon. Fra Mailgraph viste selskapet plastpakking med en hastighet på inntil 16.000 timen. – Vi opplever god interesse, og ser at stadig større tidspress gjør det mer interessant å ha ferdiggjøring i eget hus. Med digitaltrykk og mindre opplag endrer behovene seg, og vi ønsker å være tilpasningsdyktige. Ett eksempel er at vi viser stift/fals med mater i stedet for tårn, slik at operatøren kan fylle på fortløpende fra digitaltrykkmaskinen, sier han. Nye agenturer kommer stadig til hos Neopost, sist ut er tyske FKS, der Neopost i første rekke selger en limbindingsmaskin for innbinding av inntil 100 bøker i timen. – Den benytter doble valser for limpåføring, slik at man får påført jevnt lim hele veien, og passer godt for copyshops og andre med et innbindingsbehov på 2–300 bøker om dagen, sier Thorsen.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Tettere samarbeid mellom FESPA og bransjeforeningen

Grafisk bransjeforening tar over sekretariatet for FESPA Norge. Tanken er å jobbe mer sammen og finne synergier.
Fespa kollage