Quark gir bort lisenser

PUBLISERT: 22 januar 2010
OPPDATERT: 22 januar

En gang fantes knapt den grafiske bedrift eller reklamebyrå som ikke benyttet sidelayoutprogrammet Quark XPress. En undersøkelse for rundt ti år siden viste at godt over 90 prosent av bransjen hadde kjennskap til Quark, og de var bransjens desidert mest kjente varemerke. Det var før tungvekteren Adobe bestemte seg for å utfordre i proffsegmentet for sidelayout, og erstattet sin Pagemaker med det mer profesjonelle verktøyet Indesign. Tunge utviklingsressurser, store markedsbudsjetter og muligheter for både teknologisk og salgsmessig samkjøring med applikasjoner som Photoshop, Illustator, Acrobat og andre ga Adobe store markedsandeler. Fremdeles finnes det noen som sverger til Quark XPress, og Quark melder nå at de gir bort lisenser. «Ta to, betal for en» for 1349 Euro er en mer presis beskrivelse, for ut måneden får man med en ekstra lisens når man bestiller Quark XPress 8. Det er nye takter fra et selskap som i «monopoltiden» ikke var spesielt godt kjent for lave priser og romslige lisensrabatter. Men, som kjent; konkurranse er alltid sunt! Hvis du fremdeles mener Quark Xpress er bedre enn Indesign; løp og kjøp!

Les videre

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

End-to-end-løsninger er avgjørende, ikke trykketeknikken

Med fire svært automatiserte, industrielle produksjonslinjer, integrert i en Connex-arbeidsflyt, vil Muller Martini imponere kundene på årets Drupa.
PI-2399-Bruno-Muller_2

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag