Zoom med dobbel kapasitet

zoomgrafisk1_web

Med sin andre Xerox iGen4 digitaltrykkpresse har Zoom Grafisk i Drammen doblet kapasiteten. – Leveringspresisjon er utrolig viktig i dette markedet, og nå har vi kapasitet som står i forhold til oppdragsmengden, forteller daglig leder Ari Hauksson.
Fem år etter at Zoom Grafisk satset på digitaltrykk, er bedriftens andre Xerox iGen4 på plass. En rekke oppdrag for både lokalt næringsliv og større kunder, og ikke minst; produksjon av eiendomsprospekter for en landsomfattende eiendomskjede, førte til at deres første Xerox iGen4 har gått for fullt det siste året.

– Den har gått to skift kontinuerlig, og ofte et tredje skift uten bemanning, kun med sms-varsling til operatøren. Eiendomsprospektene leveres til hele landet innenfor 48 timer fra ordreregistrering, og vi har erfart at dette er teknologi som gjør det mulig å overholde strenge tidsfrister. De positive erfaringene har vært medvirkende til at vi nå har investert i en ny maskin med identisk teknologi, forteller Ari Hauksson (til høyre på bildet).

Den nye iGen4 hos Zoom Grafisk er utstyrt med inline fals/stift, slik at alle typer hefter kommer ferdig ut av produksjonslinjen. Den har en Xerox-rip, mens Zooms første iGen4-maskin benytter en rip med Creo-teknologi. – Det gir oss fordeler, fordi vi kan styre ulike oppdrag til den rip-prosessoren som er best egnet for oppdragstypen. Uansett kan vi benytte samme arbeidsflytløsning for hele huset, sier Ari Hauksson.

Zoom Grafisk AS regner bedriften med å omsette for rundt 45 millioner kroner. Ari Hauksson forteller at digitaltrykk gir et solid bidrag selskapets bunnlinje. – Papirprisene har økt mye det siste året, og det har presset marginene ytterligere på de større oppdragene. For oss har utviklingen innenfor digitaltrykk har vært positiv, med større etterspørsel etter mindre opplag, trykk med variable data og andre typer «on demand» trykksaker.

Xerox iGen4 kan produsere opptil 110 sider i minuttet, i papirformat opptil 364 x 521 mm, og er egnet for volumer helt opp til 3,7 millioner trykk i måneden. Den har muligheter for inline-tilkobling av en rekke ferdiggjøringsalternativer.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: