Adobe melder at de utvider programvarepakken Adobe Online Marketing Suite med Demdex’ løsning for målgruppeoptimalisering ved nettannonsering. Dette oppnår Adobe gjennom oppkjøp av Demdex, et selskap som har utviklet en løsning for håndtering av målgruppedata til bruk i digital markedsføring. Verdensmarkedet for nettannonsering vokser raskt, og analyseselskapet IDC anslår at bransjen vil ha en omsetning på 109 milliarder dollar i 2013. Adobes forventning er at Demdex’ løsning vil styrke programpakken Adobe Online Marketing Suite fra Omniture, og at den vil gi medieselskaper en løsning til å optimalisere kommunikasjonen med sitt publikum og tilby mer relevante digitale opplevelser for kundene.
Annonsemarkedet på nettet beveger seg i retning av at markedsførerne stadig oftere velger å betale for å nå ut til et visst publikum – i stedet for å kjøpe plass til et visst innhold. Det hjelper dem til å bruke sine reklamebudsjett mer effektivt og unngå mediekjøp som ikke når frem til ønsket publikum. Adobes overtagelse av Demdex må ses som en strategisk beslutning i lys av denne utviklingen.