FotoKnudsen på Print 2011

Markedet digitalfotografi eksploderte for noen år siden. Dagens vinnere er de fotofirmaene som tok omstillingen og fant nye produkter og tjenester innenfor digitaltrykk og storformat. På Print 2011 kan du møte en av dem som har greid det.

Avgjørende faktorer for å lykkes på dette området er trygghet, effektiv arbeidsflyt og en stabil maskinpark, mener Ronny Kvalvågnes, teknisk sjef hos Fotoknudsen. Sammen skaper dette betydelige logistikkfordeler for dem som jobber med disse produktene.

– Vi arbeider hele tiden med å kutte våre nedetider. Vår lønnsomhet styres i høy grad av automatisering.

Oppdatert trykkerihall

Fotoknudsen har satset på en maskinpark som består av to HP Indigo.

– Sluttresultatet må holde høyeste kvalitet og produksjonen må være stabil. Vi har gode marginer på de digitale offsetjobbene. Med et snittopplag på 1,3 per ordre i produksjon 1:1 har vi ikke råd til makulatur, og dette har bidratt sterkt til lønnsomheten vår.

Antall reklamasjoner har minket drastisk fra flere prosent til promille. Og kostnader til service og vedlikehold er nesten ingenting.

Nyeronny_kvalvagnes for web muligheter

I dag arbeider Fotoknudsen med å realisere mulighetene til å utnytte de sju fargeverkene fullt ut. Med lys cyan og lys magenta øker fargerommet for hudtoner. Dette er viktig i høykvalitetsfotografi. Det er et godt argument overfor kundene,  fordi ett av verkene kan kjøre dekkhvit.

– Vi ser et stort marked for dette. Ikke minst for produksjon av kort og invitasjoner, bryllupsbilder, julekort og annet. Vi vil markedsføre dette, både hos våre 20 partnere og selvsagt i våre 25 egne butikker.

Intensive sesong
Vi ønsker å utjevne sesongsvingningene og møte nye målgrupper. Det gjør vi også ved å gi kreatørene eksemplarisk trykk på ubestrøkne kvaliteter og på UV-materiale. Markedet for eksklusive kataloger i mindre opplag er enormt.

Framtidens fotografi

Utviklingen av applikasjoner for personalisert foto er kommet lengre i resten av Europa. Idag er det bare 10 prosent av befolkningen i de nordiske landene som kjenner fotoboken. Men det er nettopp fotoboken som står for 40-50 prosent av omsetningen i de fleste fotofrmaer i Nederland, Tyskland og Storbritannia.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Snart er det Sign, Print & Promotion – messe på X Meeting Point på Hellerudsletta utenfor Oslo. Hos Ricoh ser man frem til å endelig å møte kundene igjen etter pandemien. På standen er det tre maskiner som vil dele plassen. To av dem er fra storformatserien, mens den tredje er for printing.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: