Markedet digitalfotografi eksploderte for noen år siden. Dagens vinnere er de fotofirmaene som tok omstillingen og fant nye produkter og tjenester innenfor digitaltrykk og storformat. På Print 2011 kan du møte en av dem som har greid det.
Avgjørende faktorer for å lykkes på dette området er trygghet, effektiv arbeidsflyt og en stabil maskinpark, mener Ronny Kvalvågnes, teknisk sjef hos Fotoknudsen. Sammen skaper dette betydelige logistikkfordeler for dem som jobber med disse produktene.
– Vi arbeider hele tiden med å kutte våre nedetider. Vår lønnsomhet styres i høy grad av automatisering.
Oppdatert trykkerihall
Fotoknudsen har satset på en maskinpark som består av to HP Indigo.
– Sluttresultatet må holde høyeste kvalitet og produksjonen må være stabil. Vi har gode marginer på de digitale offsetjobbene. Med et snittopplag på 1,3 per ordre i produksjon 1:1 har vi ikke råd til makulatur, og dette har bidratt sterkt til lønnsomheten vår.
Antall reklamasjoner har minket drastisk fra flere prosent til promille. Og kostnader til service og vedlikehold er nesten ingenting.
I dag arbeider Fotoknudsen med å realisere mulighetene til å utnytte de sju fargeverkene fullt ut. Med lys cyan og lys magenta øker fargerommet for hudtoner. Dette er viktig i høykvalitetsfotografi. Det er et godt argument overfor kundene, fordi ett av verkene kan kjøre dekkhvit.
– Vi ser et stort marked for dette. Ikke minst for produksjon av kort og invitasjoner, bryllupsbilder, julekort og annet. Vi vil markedsføre dette, både hos våre 20 partnere og selvsagt i våre 25 egne butikker.
Intensive sesong
Vi ønsker å utjevne sesongsvingningene og møte nye målgrupper. Det gjør vi også ved å gi kreatørene eksemplarisk trykk på ubestrøkne kvaliteter og på UV-materiale. Markedet for eksklusive kataloger i mindre opplag er enormt.
Framtidens fotografi
Utviklingen av applikasjoner for personalisert foto er kommet lengre i resten av Europa. Idag er det bare 10 prosent av befolkningen i de nordiske landene som kjenner fotoboken. Men det er nettopp fotoboken som står for 40-50 prosent av omsetningen i de fleste fotofrmaer i Nederland, Tyskland og Storbritannia.