FotoKnudsen på Print 2011

PUBLISERT: 3 februar 2011
OPPDATERT: 21 mars

Markedet digitalfotografi eksploderte for noen år siden. Dagens vinnere er de fotofirmaene som tok omstillingen og fant nye produkter og tjenester innenfor digitaltrykk og storformat. På Print 2011 kan du møte en av dem som har greid det.

Avgjørende faktorer for å lykkes på dette området er trygghet, effektiv arbeidsflyt og en stabil maskinpark, mener Ronny Kvalvågnes, teknisk sjef hos Fotoknudsen. Sammen skaper dette betydelige logistikkfordeler for dem som jobber med disse produktene.

– Vi arbeider hele tiden med å kutte våre nedetider. Vår lønnsomhet styres i høy grad av automatisering.

Oppdatert trykkerihall

Fotoknudsen har satset på en maskinpark som består av to HP Indigo.

– Sluttresultatet må holde høyeste kvalitet og produksjonen må være stabil. Vi har gode marginer på de digitale offsetjobbene. Med et snittopplag på 1,3 per ordre i produksjon 1:1 har vi ikke råd til makulatur, og dette har bidratt sterkt til lønnsomheten vår.

Antall reklamasjoner har minket drastisk fra flere prosent til promille. Og kostnader til service og vedlikehold er nesten ingenting.

Nyeronny_kvalvagnes for web muligheter

I dag arbeider Fotoknudsen med å realisere mulighetene til å utnytte de sju fargeverkene fullt ut. Med lys cyan og lys magenta øker fargerommet for hudtoner. Dette er viktig i høykvalitetsfotografi. Det er et godt argument overfor kundene,  fordi ett av verkene kan kjøre dekkhvit.

– Vi ser et stort marked for dette. Ikke minst for produksjon av kort og invitasjoner, bryllupsbilder, julekort og annet. Vi vil markedsføre dette, både hos våre 20 partnere og selvsagt i våre 25 egne butikker.

Intensive sesong
Vi ønsker å utjevne sesongsvingningene og møte nye målgrupper. Det gjør vi også ved å gi kreatørene eksemplarisk trykk på ubestrøkne kvaliteter og på UV-materiale. Markedet for eksklusive kataloger i mindre opplag er enormt.

Framtidens fotografi

Utviklingen av applikasjoner for personalisert foto er kommet lengre i resten av Europa. Idag er det bare 10 prosent av befolkningen i de nordiske landene som kjenner fotoboken. Men det er nettopp fotoboken som står for 40-50 prosent av omsetningen i de fleste fotofrmaer i Nederland, Tyskland og Storbritannia.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768