Xerox viser 2050 siders blekkskriver

PUBLISERT: 15 februar 2011
OPPDATERT: 15 februar

Xerox_Production_Inkjet_Technology-cSom det lenge har gått rykter om, valgte Xerox å vise sin nye inkjet produksjonsmaskin for første gang på Hunkeler Innovation Days, som åpnet i går. AGIs reporter på messen melder at den nye inkjetpressen er i stand til å kjøre 2050 spm, og at den benytter en tørr inkjet som legger seg på oversiden av papiret og presses inn. Ifølge produsenten løser dette problemet med tørking av det trykte papiret, og papiret kan også resirkuleres med godt resultat.
– Samtidig er dette en maskin som kan kjøre på vanlig papir, sier Jarle Friis, nordisk ansvarlig for Xerox-maskiner med løpende bane. Maskinen kan trykke på papirtyper fra 50 til 160 gram, og den skal gi en klar og høykvalitets trykk på vanlige papirkvaliteter. Trykkfargen beskrives som et fint pulver som legges på med piezoteknologi i papirbanen, i fargene cyan, magenta, gul og sort. Maksimal oppløsning er 600 x 600 dpi, men maksimal hastighet nås ved 390 dpi i lengderetningen og 600 dpi i bredden. Det benyttes samme skrivehoder som i andre Xerox-maskiner. Det opplyses at det også er benyttet teknologi fra den gang Xerox overtok Tektronix. – Det tar kun fem minutter å skifte et defekt skrivehode, forteller Jarle Friis. – Kvalitetskontrollen håndteres med den samme «closed loop» som benyttes i iGen4. Det innebærer at spektrofotometre konstant overvåker skriverbanen og justerer den til ønsket kvalitet. Den nye baneskriveren vil bli installert mot slutten av året i mindre antall, og deretter i større antall neste år 2012.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324