Anicolor-presse til Fræna Trykk

PUBLISERT: 23 mars 2011
OPPDATERT: 21 mars

Fræna Trykk valgte nylig Heidelberg Anicolor, som den andre i Norge. Kjetil Moen i Fræna Trykk forklarer investeringen slik: – Vi har over tid sett behovet for å kunne produsere mer kostnadseffektivt. Videre har et stadig økende fokus på trykksakens miljøeffekt ført til at valget falt på Anicolor-teknologien. Beslutningen er tatt på bakgrunn av nøye vurderinger, og vi har sett maskinen i daglig drift og snakket med andre brukere. Det er også gjort tester med hensyn til effektivitet og kvalitet, sier han. Selskapet vil bytte ut sin ti år gamle Speedmaster 52 med en ny Anicolor-presse i løpet av sommeren.

Einar B. Nielsen i Luth Gruppen tror flere trykkerier vil følge i Fræna Trykks fotspor. – Et av de hyppigst stilte spørsmålene i bransjen er jo hvordan man kan øke inntjeningen på offsetproduksjon. Siden årtusenskiftet har faktorer som CTP, automatisert jobbskifte i pressene, CIP 3 og 4, samt automatisert farge og registerkontroll bidratt til stadig bedre kostnadseffektivisering i offsetproduksjonen, poengterer han. Han mener at i dette perspektivet kommer Heidelbergs Anicolor til sin rett. Ifølge Luth Gruppen kan bruk av Anicolor redusere oppstartsmakulaturen med opptil 90 prosent, halvere tiden for jobbskifte og samtidig bidra til en effektivitetsøkning på opp mot 40 prosent. Totalt har Heidelberg nå levert 1.000 Anicolor-trykkverk på verdensbasis.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768