Anicolor-presse til Fræna Trykk

PUBLISERT: 23 mars 2011
OPPDATERT: 21 mars

Fræna Trykk valgte nylig Heidelberg Anicolor, som den andre i Norge. Kjetil Moen i Fræna Trykk forklarer investeringen slik: – Vi har over tid sett behovet for å kunne produsere mer kostnadseffektivt. Videre har et stadig økende fokus på trykksakens miljøeffekt ført til at valget falt på Anicolor-teknologien. Beslutningen er tatt på bakgrunn av nøye vurderinger, og vi har sett maskinen i daglig drift og snakket med andre brukere. Det er også gjort tester med hensyn til effektivitet og kvalitet, sier han. Selskapet vil bytte ut sin ti år gamle Speedmaster 52 med en ny Anicolor-presse i løpet av sommeren.

Einar B. Nielsen i Luth Gruppen tror flere trykkerier vil følge i Fræna Trykks fotspor. – Et av de hyppigst stilte spørsmålene i bransjen er jo hvordan man kan øke inntjeningen på offsetproduksjon. Siden årtusenskiftet har faktorer som CTP, automatisert jobbskifte i pressene, CIP 3 og 4, samt automatisert farge og registerkontroll bidratt til stadig bedre kostnadseffektivisering i offsetproduksjonen, poengterer han. Han mener at i dette perspektivet kommer Heidelbergs Anicolor til sin rett. Ifølge Luth Gruppen kan bruk av Anicolor redusere oppstartsmakulaturen med opptil 90 prosent, halvere tiden for jobbskifte og samtidig bidra til en effektivitetsøkning på opp mot 40 prosent. Totalt har Heidelberg nå levert 1.000 Anicolor-trykkverk på verdensbasis.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324