Fræna Trykk valgte nylig Heidelberg Anicolor, som den andre i Norge. Kjetil Moen i Fræna Trykk forklarer investeringen slik: – Vi har over tid sett behovet for å kunne produsere mer kostnadseffektivt. Videre har et stadig økende fokus på trykksakens miljøeffekt ført til at valget falt på Anicolor-teknologien. Beslutningen er tatt på bakgrunn av nøye vurderinger, og vi har sett maskinen i daglig drift og snakket med andre brukere. Det er også gjort tester med hensyn til effektivitet og kvalitet, sier han. Selskapet vil bytte ut sin ti år gamle Speedmaster 52 med en ny Anicolor-presse i løpet av sommeren.
Einar B. Nielsen i Luth Gruppen tror flere trykkerier vil følge i Fræna Trykks fotspor. – Et av de hyppigst stilte spørsmålene i bransjen er jo hvordan man kan øke inntjeningen på offsetproduksjon. Siden årtusenskiftet har faktorer som CTP, automatisert jobbskifte i pressene, CIP 3 og 4, samt automatisert farge og registerkontroll bidratt til stadig bedre kostnadseffektivisering i offsetproduksjonen, poengterer han. Han mener at i dette perspektivet kommer Heidelbergs Anicolor til sin rett. Ifølge Luth Gruppen kan bruk av Anicolor redusere oppstartsmakulaturen med opptil 90 prosent, halvere tiden for jobbskifte og samtidig bidra til en effektivitetsøkning på opp mot 40 prosent. Totalt har Heidelberg nå levert 1.000 Anicolor-trykkverk på verdensbasis.