En spennende utfordring

PUBLISERT: 8 mai 2011
OPPDATERT: 8 mai

Det er med stolthet jeg sjøsetter mitt første nyhetsbrev som vikarierende redaktør for AGI. Dessverre kommer det litt forsinket, siden teknologien ikke har vært helt på min side de første dagene. Det er mye som skal settes opp og mange rutiner som skal etableres for å sikre god produksjonsflyt i vår skandinaviske organisasjon, men nå begynner bitene å falle på plass. Så snart alt fungerer, vil jeg øke den journalistiske aktiviteten mot bransjen. Da vil jeg også sette stor pris på at du tar kontakt med meg hvis du har nyheter eller artikkelideer du ønsker å se publisert på web eller i papirutgaven av AGI.
Jeg vil allerede nå varsle en mulig forsinkelse også når det gjelder AGI nr. 192. Etter den opprinnelige planen skal bladet sendes til abonnentene 1. juni. Den grafiske messen Fespa Digital 2011 i Hamburg arrangeres i dagene 24. – 27. mai, og vi ønsker å bringe stoff fra denne mens nyhetene fremdeles er ferske. Dermed kan det hende at vi forskyver produksjonen noen dager, om vi ikke mottar rasende protester. Nyhetsbrevet vil fra nå av komme ut torsdag ettermiddag/kveld, med alt det siste fra nettsiden, supplert med minst en sak i tillegg. Torsdag vil også være min «kontordag» for AGI, og den dagen hvor de fleste henvendelser blir fulgt opp. Jeg håper på utstrakt kontakt med bransjen, til felles glede og nytte. God lesning! Med vennlig hilsen Lasse Andreassen Redaktør AGI Norsk Grafisk Tidsskrift

Les videre

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Antalis feiret Coala på FESPA

Antalis eget merke med interiørfolier, Coala, har fylt ti år. Det ble feiret sammen med messebesøkende på Fespa som ble påspandert øl og så lysene på den symbolske bursdagskaken bli blåst ut.
antalis_1886-scaled

Siste nytt

"Liker ikke tanken på å avvikle"

Per Rune Guldbrandsen har drevet Kopi Partner i Sandefjord i 25 år. På grunn av alder og ønske om latere dager har han forsøkt å selge sin virksomhet uten hell – til tross for stabile omsetningstall.
Kopipartner

Brand Factory Printhouse begjærer seg konkurs

Brand Factory har hatt store økonomiske problemer de siste årene og har vært gjennom en rekonstruksjon. Nå melder selskapet at det begjærer seg konkurs for forretningsområdet Printhouse. De lønnsomme forretningsområdene Signs & Graphics Sverige og Norge samt Logistikk vil fortsatt drives.
Jakob-1_1600-1024x680

De legger listen for automatisert avisproduksjon

ECO3 ønsker å ta automatiseringen av avisproduksjonen til neste nivå med den nye versjonen av arbeidsflytløsningen Arkitex. Nye funksjoner gjør at tredjepartssystemer kan integreres bedre i programmet.
Arkitex-1024x683

De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.
Trykkeri