Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

Foto: Bo Wallteg
PUBLISERT: 31 januar 2024
OPPDATERT: 31 januar
Sten-Inge Fredin investerer kun egenkapital i NicEtikett.

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.

NicEtikett er en unik satsing som, ifølge dem selv, vil ryste opp etikettmarkedet. Selv ser de gjerne på seg selv som et alternativ til de store, mer upersonlige label-gigantene som konsolideringene har skapt. Det ligger rutine bak investeringen.

Tre tusen to hundre kvadratmeter store lokaler bygges om til et supermoderne trykkeri. Eiendommen omfatter femten tusen kvadratmeter tomt og mer enn to hundre eple- og pæretrær skaper en atmosfære som kundene forhåpentligvis vil sette pris på.

I en årrekke har konsolideringen i den svenske, og for den saks skyld hele den nordiske, etikettbransjen vært merkbar, og i dag er det en rekke større konstellasjoner som dominerer markedet. Det gir åpninger for de som ønsker å være det mer fleksible, raske og kanskje mer personlige alternativet. Det er i hvert fall tanken bak NicEtikett.

Rutine

Det er ikke en uerfaren person som står bak satsingen. Sten-Inge Fredin grunnla og drev i mange år Scandstick i Helsingborg, en ledende produsent av laminater til etikettbransjen. For noen år siden solgte han virksomheten til brasilianske Beontag, der sønnen Niclas Fredin var administrerende direktør. Etter noen diskusjoner om hvordan Beontag ville utvikle seg mot nye markeder, bestemte Niclas seg for å gå ut av virksomheten.

Det er mildt sagt uvanlig at et helt nytt etiketttrykkeri av denne størrelsen etableres fra bunnen av. Det krever kapital, kunnskap og tro på fremtiden, og det gjelder NicEtikett. Så langt har de investert rundt hundre millioner svenske kroner (ca. det samme i norske kroner), og det stopper ikke der. Interessant nok er dette med egenkapital, ingen banklån er involvert.

Det beste som penger kan kjøpe

– Vi har investert i den aller nyeste teknologien. Siden oktober har vi produsert med to Mark Andy Performance Series P7 med en sporvidde på 508 mm, sier Sten-Inge Fredin.

Man skulle tro at dagens økonomi ville vekke en viss bekymring for Sten-Inge Fredin, men han er rolig og følger mottoet om at «det ordner seg».

– Vi skaper våre egne muligheter. Jeg har vært partner i nok etikettselskaper til å vite hva som skal til for å starte en bedrift. Får vi bare kompetent personell, burde det ikke være noe problem med maskineriet vårt, og så langt har vi merket stor interesse for å jobbe med oss.

Les videre

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Antalis feiret Coala på FESPA

Antalis eget merke med interiørfolier, Coala, har fylt ti år. Det ble feiret sammen med messebesøkende på Fespa som ble påspandert øl og så lysene på den symbolske bursdagskaken bli blåst ut.
antalis_1886-scaled

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676