I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett er en unik satsing som, ifølge dem selv, vil ryste opp etikettmarkedet. Selv ser de gjerne på seg selv som et alternativ til de store, mer upersonlige label-gigantene som konsolideringene har skapt. Det ligger rutine bak investeringen.
Tre tusen to hundre kvadratmeter store lokaler bygges om til et supermoderne trykkeri. Eiendommen omfatter femten tusen kvadratmeter tomt og mer enn to hundre eple- og pæretrær skaper en atmosfære som kundene forhåpentligvis vil sette pris på.
I en årrekke har konsolideringen i den svenske, og for den saks skyld hele den nordiske, etikettbransjen vært merkbar, og i dag er det en rekke større konstellasjoner som dominerer markedet. Det gir åpninger for de som ønsker å være det mer fleksible, raske og kanskje mer personlige alternativet. Det er i hvert fall tanken bak NicEtikett.
Rutine
Det er ikke en uerfaren person som står bak satsingen. Sten-Inge Fredin grunnla og drev i mange år Scandstick i Helsingborg, en ledende produsent av laminater til etikettbransjen. For noen år siden solgte han virksomheten til brasilianske Beontag, der sønnen Niclas Fredin var administrerende direktør. Etter noen diskusjoner om hvordan Beontag ville utvikle seg mot nye markeder, bestemte Niclas seg for å gå ut av virksomheten.
Det er mildt sagt uvanlig at et helt nytt etiketttrykkeri av denne størrelsen etableres fra bunnen av. Det krever kapital, kunnskap og tro på fremtiden, og det gjelder NicEtikett. Så langt har de investert rundt hundre millioner svenske kroner (ca. det samme i norske kroner), og det stopper ikke der. Interessant nok er dette med egenkapital, ingen banklån er involvert.
Det beste som penger kan kjøpe
– Vi har investert i den aller nyeste teknologien. Siden oktober har vi produsert med to Mark Andy Performance Series P7 med en sporvidde på 508 mm, sier Sten-Inge Fredin.
Man skulle tro at dagens økonomi ville vekke en viss bekymring for Sten-Inge Fredin, men han er rolig og følger mottoet om at «det ordner seg».
– Vi skaper våre egne muligheter. Jeg har vært partner i nok etikettselskaper til å vite hva som skal til for å starte en bedrift. Får vi bare kompetent personell, burde det ikke være noe problem med maskineriet vårt, og så langt har vi merket stor interesse for å jobbe med oss.