500 mm teleobjektiv til iPhone

PUBLISERT: 19 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars
Foto: photojojo.net

Har du iPhone 3G, 3GS eller 4, er du kanskje blant dem som tar bilder med mobilen for å dokumentere messer, utstillinger eller events? Kvaliteten er fremdeles så som så i forhold til speilrefleks, men til nettbruk kan disse bildene gjøre jobben.

Nå kan du komme tettere på motivet med din iPhone. På nettstedet www.photojojo.net fant vi nylig en telelinse som kan benyttes på de tre siste iPhone-modellene. Brennvidden er fast – 500 mm – så du har ingen zoom-mulighet. Til gjengjeld får du en zoomfaktor på 8 X., noe som bringer deg tett på motivet. Objektivet har ingen autofokus, så du må fokusere skarpt på manuelt vis. Siden en mobiltelefon med påmontert objektiv er en forholdsvis ustabil affære, følger det også med et lite stativ.

Bildekvaliteten er overraskende bra, selv om den ikke er i nærheten av det du får ut av et systemkamera. Som i all enkel optikk er det vignettering i ytterkantene, men hvis du beskjærer bildet i Photoshop eller PS Elements kan du lure de fleste. Og regnskapsføreren lurer du i hvert fall. Objektivet koster bare rundt 200 kroner.

Standard brennvidde til venstre, 500 mm til høyre. Foto: photojojo.net

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768