Lys i tunnelen?

PUBLISERT: 20 mai 2011
OPPDATERT: 20 mai

Reklameomsetningen øker, sakte men sikkert. Det er alltid et godt tegn for den grafiske bransjen, selv om de største økningene gjelder andre medier enn de trykte. I følge Mediebyråforeningens mediebarometer for årets første 4 måneder, øker TV-omsetningen med hele 22,1 % i forhold til i fjor. Radioreklame noterer seg for en økning på 11,7 %, internett 12,6 % og kinoreklame 15,1 %.

Fagpressen sliter fremdeles i motbakke, og må registrere en nedgang på 8,4 % i forhold til samme periode i 2010. Utendørs reklame og plakater øker med 6 %, mens direkte reklame får et lite puff oppover med 1,6 % omsetningsøkning. Dagspressen står på stedet hvil, mens ukepresse og magasiner gjør et oppmuntrende byks oppover med 6,7 %.

Alt i alt viser Mediebyråforeningens barometer en stigende investeringsvilje og mindre frykt for kostnader. Medieomsetningen øker totalt med 9,9 %. Det er bra nytt for en bransje som ble ekstra hardt rammet av finanskrisen og dens ettervirkninger.

Ukas nyhetsbrev viser også at det skjer mye internt i bransjen. Ha en god uke!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1