Reklameomsetningen øker, sakte men sikkert. Det er alltid et godt tegn for den grafiske bransjen, selv om de største økningene gjelder andre medier enn de trykte. I følge Mediebyråforeningens mediebarometer for årets første 4 måneder, øker TV-omsetningen med hele 22,1 % i forhold til i fjor. Radioreklame noterer seg for en økning på 11,7 %, internett 12,6 % og kinoreklame 15,1 %.
Fagpressen sliter fremdeles i motbakke, og må registrere en nedgang på 8,4 % i forhold til samme periode i 2010. Utendørs reklame og plakater øker med 6 %, mens direkte reklame får et lite puff oppover med 1,6 % omsetningsøkning. Dagspressen står på stedet hvil, mens ukepresse og magasiner gjør et oppmuntrende byks oppover med 6,7 %.
Alt i alt viser Mediebyråforeningens barometer en stigende investeringsvilje og mindre frykt for kostnader. Medieomsetningen øker totalt med 9,9 %. Det er bra nytt for en bransje som ble ekstra hardt rammet av finanskrisen og dens ettervirkninger.
Ukas nyhetsbrev viser også at det skjer mye internt i bransjen. Ha en god uke!
Lasse Andreassen
Redaktør