Lys i tunnelen?

Reklameomsetningen øker, sakte men sikkert. Det er alltid et godt tegn for den grafiske bransjen, selv om de største økningene gjelder andre medier enn de trykte. I følge Mediebyråforeningens mediebarometer for årets første 4 måneder, øker TV-omsetningen med hele 22,1 % i forhold til i fjor. Radioreklame noterer seg for en økning på 11,7 %, internett 12,6 % og kinoreklame 15,1 %.

Fagpressen sliter fremdeles i motbakke, og må registrere en nedgang på 8,4 % i forhold til samme periode i 2010. Utendørs reklame og plakater øker med 6 %, mens direkte reklame får et lite puff oppover med 1,6 % omsetningsøkning. Dagspressen står på stedet hvil, mens ukepresse og magasiner gjør et oppmuntrende byks oppover med 6,7 %.

Alt i alt viser Mediebyråforeningens barometer en stigende investeringsvilje og mindre frykt for kostnader. Medieomsetningen øker totalt med 9,9 %. Det er bra nytt for en bransje som ble ekstra hardt rammet av finanskrisen og dens ettervirkninger.

Ukas nyhetsbrev viser også at det skjer mye internt i bransjen. Ha en god uke!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: