Lys i tunnelen?

PUBLISERT: 20 mai 2011
OPPDATERT: 20 mai

Reklameomsetningen øker, sakte men sikkert. Det er alltid et godt tegn for den grafiske bransjen, selv om de største økningene gjelder andre medier enn de trykte. I følge Mediebyråforeningens mediebarometer for årets første 4 måneder, øker TV-omsetningen med hele 22,1 % i forhold til i fjor. Radioreklame noterer seg for en økning på 11,7 %, internett 12,6 % og kinoreklame 15,1 %.

Fagpressen sliter fremdeles i motbakke, og må registrere en nedgang på 8,4 % i forhold til samme periode i 2010. Utendørs reklame og plakater øker med 6 %, mens direkte reklame får et lite puff oppover med 1,6 % omsetningsøkning. Dagspressen står på stedet hvil, mens ukepresse og magasiner gjør et oppmuntrende byks oppover med 6,7 %.

Alt i alt viser Mediebyråforeningens barometer en stigende investeringsvilje og mindre frykt for kostnader. Medieomsetningen øker totalt med 9,9 %. Det er bra nytt for en bransje som ble ekstra hardt rammet av finanskrisen og dens ettervirkninger.

Ukas nyhetsbrev viser også at det skjer mye internt i bransjen. Ha en god uke!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683