Vår digitale framtid

PUBLISERT: 27 mai 2011
OPPDATERT: 27 mai

Et trykkeri i Asker tok tidligere i år steget fullt ut, trillet sin 50 x 70 offset ut døra og gikk over til digital produksjon i alle formater. Så vidt vi vet er Vestfjorden Grafisk alene om dette i Norge til nå. Det gir selvsagt grunnlag for ettertanke, men vi står neppe foran en kjemperevolusjon med massiv overgang til digital produksjon med det første. Til det er offsetteknologien like suveren på effektiv og økonomisk produksjon av store opplag, som digitaltrykking er det på de små.

Uten å ha spesielle evner innen spådomskunsten, gjetter jeg på at begge teknologiplattformer vil bestå i overskuelig framtid, og heller utfylle hverandre stadig bedre. Det bør gi gode muligheter for bransjen, gjennom økt grad av spesialisering og nisjeproduksjon av spesielle trykksaker eller overfor målgrupper med spesielle behov.

Hvor veien går, får vi nok mange svar på etter neste års Drupa, for det forskes og utvikles over en lav sko i hele verden.

I mellomtiden får vi følge med så godt vi kan. God lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Antalis lanserer tre nye Coala Interior-kolleksjoner

Antalis lanserer 40 nye dekorative selvklebende vinylfilmer for oppussing og interiørprosjekter innen Coala Interior Film.
LOSQXL_MI2_Coala_Interior_Film_PVC_Free_APPLICATION_00_30072024

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C