Polaris automatiserer for 1,8 mill Euro

PUBLISERT: 8 juni 2011
OPPDATERT: 21 mars

Q.I.Press Controls trakk det lengste strået da Polaris Trykk nylig bestemte at nederlenderne skulle få utfordringen med å automatisere og modernisere gruppens avispresser i Trondheim. Polaris Trykk er en del av Polaris Media Group, som eier fire trykkerier i Midt- og Nord-Norge, hvorav ett er deleid med Nr1Trykk.

I første omgang skal kontrollutstyret monteres på to presser, en Goss Universal og en KBA Commander. Goss´en er først ut.

– Tatt i betraktning hvilken kjempeinvestering dette er, var det ingen enkel beslutning å ta, sier direktør Steinar Bakken i Polaris Trykk AS.

– Vi har vært i dialog med Q.I. Press Controls siden IFRA i Wien i 2007, og gradvis blitt overbevist om fordelene med deres IDS system. Vi har lenge sett nødvendigheten av å automatisere den kompliserte og omfattende produksjonsprosessen, siden vi forventer at det vil bli problematisk å erstatte mange dyktige fagfolk som vil pensjonere seg de nærmeste årene. Vi er også forespeilet et betydelig redusert svinn.

En viktig avtale er inngått! Her handshaker daglig leder Stein Eilertsen i Polaris Trykk Trondheim, direktør Steinar Bakken i Polarisgruppen, den norske representanten for IQPC, Kjeld Haugesten, og styreformann Erik van Holten i QIPC for et langvarig samarbeid.
En viktig avtale er inngått! Her handshaker daglig leder Stein Eilertsen i Polaris Trykk Trondheim, direktør Steinar Bakken i Polarisgruppen, den norske representanten for IQPC, Kjeld Haugesten, og styreformann Erik van Holten i QIPC for et langvarig samarbeid.

Q.I.Press Controls og deres norske agent Grafi-Tec er naturlig nok svært fornøyd med avtalen, men den byr også på utfordringer.

– Det er første gang vi installerer fargekontrollsystemet IDS på en Goss avispresse, og det vil vi ganske sikkert lære mye av, sier salgssjef Erwin van Rossem, salgssjef i Q.I.

– Det er også den eldste pressa vi har modernisert og automatisert. Det gjør prosjektet ekstra interessant og utfordrende. Men vi kommer i mål, det garanterer jeg, sier salgssjefen.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324