Norsk reklame størst i Norden

PUBLISERT: 23 juni 2011
OPPDATERT: 23 juni

Det norske reklamemarkedet vokste med fem prosent i 2010, noe som er på linje med Finland og lavere enn i Sverige. Likevel kjøpes det mye mer reklame per innbygger i Norge enn i noe annet nordisk land. Dette fremgår av en nylansert rapport fra det svenske Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Alle de fire nordiske reklamemarkedene ble hardt rammet av finanskrisen og den påfølgende lavkonjunkturen, men de er nå i ferd med å ta igjen det tapte. Veksten går tregest i Danmark. Norge har lenge ligget i toppskiktet i verden når det gjelder reklame per innbygger, men med veksten i 2010 og den uforminskede fortsettelsen i første kvartal 2011, ligger Norge nå trolig på den absolutte verdenstoppen.

Les videre

Signcoms eier Igepa Group kjøper opp Scandraft

Signcoms eier Igepa Group kjøper viscom-forhandleren Scandraft med hovedkontor i Mölnlycke. Samtidig blir Anders Trillkott administrerende direktør i hele konsernet.
Anders Trillkott

Merkur Grafisk investerer i storformat med oppkjøpet av Printing

Stadig flere kunder etterspør produkter knyttet til storformattrykk. Det sier Kjetil Sjøeng, daglig leder ved Merkur Grafisk. For å utvide både kompetansen og maskinparken i storformat ble det tidligere i høst klart at Merkur-gruppen går inn som majoritetseier i Printing AS.
Kjetil 1

"Uventet kraftig" markedsnedgang på papirprodukter

Eksportnedgangen i masse- og papirmarkedet er nå et faktum, skriver Skogsindustrierna i sin siste kvartalsrapport. Den økonomiske situasjonen påvirker etterspørselen etter grafisk papir i takt med at annonsemarkedet bremser opp. Men det er tegn til bedring.
pappersindustrierna-1024x683

Problemer for Xeikon som omorganiserer for å sikre fremtiden

Xeikon skal omorganisere driften "for å tilpasse seg den nåværende virkeligheten"
Xeikonx

Siste nytt

De ønsker å være best i Norge på profilprodukter

Trykkeri.no gjør en satsing på profilartikler og har satt seg et høyt mål: å bli Norges største profilkjede. Ved å samarbeide skal medlemsbedriftene kunne tilby både bedre priser og vilkår enn konkurrentene.
Trykkeri

Ny Caldera RIP lokker med store fargebesparelser

Den franske programvareutvikleren Caldera har nettopp sluppet den nyeste versjonen av Caldera RIP. Fra og med nå vil brukere kunne oppgradere rippen til versjon 17 for å oppleve hele spekteret av nye funksjoner og forbedringer.
caldera

Fullt "trøkk" hos Flisa Trykkeri

Siden 2002 har Flisa Trykkeri hatt "itte akkurat urbant" som slagord. For hvem sa at et vellykket trykkeri ikke kan drives i Bygde-Norge? Flisa Trykkeri er et godt eksempel på dette og flyttet nylig til ti ganger så store lokaler.
Storformat

Tar opp kampen mot restene

Storbildsbolaget i Helsingborg reduserer avfallet med et nytt produkt. Arbeidsmetoden er både klimasmart og sparer penger for kunden.
FotoJet-25-1024x682