Det siste nyhetsbrevet på agi.no før ferien ble avsluttet med ordene ”god sommer”. Ønsket skulle dessverre ikke bli oppfylt i år. Selv om det forhåpentligvis også har vært gode opplevelser og fredelige dager i juli, vil sommeren 2011 i ettertid mest av alt frembringe minner om terror, uforståelig død, galskap, fortvilelse, sinne og et folkelig samhold uten sidestykke i Norgeshistorien.
AGI kondolerer
Mens dette skrives, foregår det et titalls begravelser og bisettelser over hele landet. Mange tusen mennesker er direkte rammet av katastrofen. Flere hundre tusen har relasjoner til noen av de omkomne og deres pårørende. Mange millioner mennesker i inn- og utland er sterkt påvirket av hendelsene vi har vært vitner til. AGI har ingen oversikt over hvordan terroren har rammet den grafiske bransjen og våre abonnenter og lesere. Men det ville vært underlig om ikke noen av våre også i disse dager sørger over kjente og kjære som er borte. Vi overbringer herved vår inderligste medfølelse til alle som måtte være mer personlig berørt enn de fleste av oss. Selv har jeg en venn og bransjekollega som mistet sin datter på Utøya, og det brakte på mange måter katastrofen enda lenger inn i stua.
Vi må videre
To uker etter at kaoset brøt ut i Oslo og på Ringerike, begynner hverdagen å vende tilbake for de fleste av oss. Verden må gå videre. Det er faktisk intet mindre enn en total sannhet. Etter hvert som sjokket og fortvilelsen har lagt seg og klarsynet gjenoppstår, ser vi nå at anslagene mot Regjeringen og ungdomspolitikerne også har hatt andre samfunnsmessige konsekvenser. Vår bransje er også rammet. Igangværende oppdrag er stoppet, planlagte oppdrag er kansellert, innleveringer er kommet for sent til distributørene, distributører har levert for sent til mottakerne, reklamekampanjer er stoppet osv. NHO Grafisk har oppfordret sine medlemsbedrifter til å være ekstra fleksible med hensyn til å innvilge velferdspermisjon til alle som trenger det. Posten har varslet at de vil være meget samarbeidsvillige når det gjelder brutte innleveringsavtaler og annet som normalt ville ført til konflikter. De har slått an tonen.
Fordele byrdene
Mye av det som har rammet oss, vil utvilsomt bli kategorisert som force majeure og dermed bli fanget opp av forsikringsordninger og juridisk bindende avtaler. Men det kommer garantert også tilfeller der partene verken har forsikring eller gode kontrakter, kanskje spesielt i mindre virksomheter. Det kan ramme små bedrifter hardt og urettferdig.
Jeg har en personlig oppfordring til denne bransjen som jeg aldri klarer å forlate, til tross for et par gode forsøk: La oss fordele byrdene. La oss vise storsinn og unnlate å pukke på juridiske spissfindigheter. Denne gangen rammet katastrofen oss alle, men sannsynligvis må noen ta støyten mer enn andre.
Denne gangen sier vi ikke ”jeg har rett, for det står i kontrakten”. Denne gangen sier vi ”OK, vi spleiser”. Denne gangen sier vi ”dette finner vi en løsning på”.
Så går vi videre.
God høst!
Lasse Andreassen
Redaktør