Pressene rulles sakte i gang

PUBLISERT: 4 august 2011
OPPDATERT: 4 august

Det siste nyhetsbrevet på agi.no før ferien ble avsluttet med ordene ”god sommer”. Ønsket skulle dessverre ikke bli oppfylt i år. Selv om det forhåpentligvis også har vært gode opplevelser og fredelige dager i juli, vil sommeren 2011 i ettertid mest av alt frembringe minner om terror, uforståelig død, galskap, fortvilelse, sinne og et folkelig samhold uten sidestykke i Norgeshistorien.

AGI kondolerer

Mens dette skrives, foregår det et titalls begravelser og bisettelser over hele landet. Mange tusen mennesker er direkte rammet av katastrofen. Flere hundre tusen har relasjoner til noen av de omkomne og deres pårørende. Mange millioner mennesker i inn- og utland er sterkt påvirket av hendelsene vi har vært vitner til. AGI har ingen oversikt over hvordan terroren har rammet den grafiske bransjen og våre abonnenter og lesere. Men det ville vært underlig om ikke noen av våre også i disse dager sørger over kjente og kjære som er borte. Vi overbringer herved vår inderligste medfølelse til alle som måtte være mer personlig berørt enn de fleste av oss. Selv har jeg en venn og bransjekollega som mistet sin datter på Utøya, og det brakte på mange måter katastrofen enda lenger inn i stua.

Vi må videre

To uker etter at kaoset brøt ut i Oslo og på Ringerike, begynner hverdagen å vende tilbake for de fleste av oss. Verden må gå videre. Det er faktisk intet mindre enn en total sannhet. Etter hvert som sjokket og fortvilelsen har lagt seg og klarsynet gjenoppstår, ser vi nå at anslagene mot Regjeringen og ungdomspolitikerne også har hatt andre samfunnsmessige konsekvenser. Vår bransje er også rammet. Igangværende oppdrag er stoppet, planlagte oppdrag er kansellert, innleveringer er kommet for sent til distributørene, distributører har levert for sent til mottakerne, reklamekampanjer er stoppet osv. NHO Grafisk har oppfordret sine medlemsbedrifter til å være ekstra fleksible med hensyn til å innvilge velferdspermisjon til alle som trenger det. Posten har varslet at de vil være meget samarbeidsvillige når det gjelder brutte innleveringsavtaler og annet som normalt ville ført til konflikter. De har slått an tonen.

Fordele byrdene

Mye av det som har rammet oss, vil utvilsomt bli kategorisert som force majeure og dermed bli fanget opp av forsikringsordninger og juridisk bindende avtaler. Men det kommer garantert også tilfeller der partene verken har forsikring eller gode kontrakter, kanskje spesielt i mindre virksomheter. Det kan ramme små bedrifter hardt og urettferdig.

Jeg har en personlig oppfordring til denne bransjen som jeg aldri klarer å forlate, til tross for et par gode forsøk: La oss fordele byrdene. La oss vise storsinn og unnlate å pukke på juridiske spissfindigheter. Denne gangen rammet katastrofen oss alle, men sannsynligvis må noen ta støyten mer enn andre.

Denne gangen sier vi ikke ”jeg har rett, for det står i kontrakten”. Denne gangen sier vi ”OK, vi spleiser”. Denne gangen sier vi ”dette finner vi en løsning på”.

Så går vi videre.

God høst!

Lasse Andreassen

Redaktør

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund