Optimisme på Landsmøtet

PUBLISERT: 2 september 2011
OPPDATERT: 14 desember

AGI er for øyeblikket stasjonert på Lillehammer Hotel for å overvære landsmøtet i NHO Grafisk. Vi blir her til det er slutt, og kommer til å legge ut referater fra alt som skjer med ujevne mellomrom. I AGIs papirutgave nr 193, som er i postkassa rundt 20. september, vil du få utfyllende stoff og intervjuer fra et landsmøte som trolig er det viktigste på mange år. I mellomtiden holder vi deg oppdatert med raske meldinger via nettet. Det er i seg selv et eksempel på hvordan medienes fortrinn bør utnyttes til det beste for mottakerne. Bransjen er i en urolig fase, og mange er usikre på veien videre.

Derfor er det naturlig at temaet for landsmøtet er ”veivalg”. Sent fredag ettermiddag vil direktør Robert Wright stille viktige spørsmål. Skal NHO Grafisk fortsatt være selvstendig, eller er det riktig å organisere seg sammen med andre aktører for å få større innflytelse og en bredere medlemsmasse? Mange vil sikkert mene noe om dette, og enda flere er spent på svaret.

Landsmøtets program er ellers preget av optimisme og inspirasjon. Jeg har i kveld snakket med mange som gleder seg over det. Til tross for usikre tider er det mange som ser muligheter både her og der. Jeg var muligens noe rask med å avlyse problemene forrige uke. Det var i ren gledesrus over positive meldinger fra USA, og jeg siklet sant å si etter gode nyheter. Det kom flere svingninger, men en ny økonomikrise er fremdeles ikke vedtatt – den er bare antydet og fryktet. Uroen kan legge seg.

Utover det, er det faktisk fullt mulig å drive butikk også i tider med nervøse markeder.  Flere av de mest suksessrike firmaene på verdensbasis har startet nettopp i vanskelige tider. Da er potensialet enormt. Husk den gamle vitsen om de to selgerne som ble sendt til Sahara for å selge sko. Den ene ringte hjem og sa ”dette er umulig, ingen bruker sko her”. Den andre ringte hjem og sa ”send flere sko, ingen bruker sko her”.

Følg agi.no fredag og lørdag, så får du vite hva som skjer. Men egentlig burde du vært her.

Lasse Andreassen

Redaktør AGI

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag