Optimisme på Landsmøtet

AGI er for øyeblikket stasjonert på Lillehammer Hotel for å overvære landsmøtet i NHO Grafisk. Vi blir her til det er slutt, og kommer til å legge ut referater fra alt som skjer med ujevne mellomrom. I AGIs papirutgave nr 193, som er i postkassa rundt 20. september, vil du få utfyllende stoff og intervjuer fra et landsmøte som trolig er det viktigste på mange år. I mellomtiden holder vi deg oppdatert med raske meldinger via nettet. Det er i seg selv et eksempel på hvordan medienes fortrinn bør utnyttes til det beste for mottakerne. Bransjen er i en urolig fase, og mange er usikre på veien videre.

Derfor er det naturlig at temaet for landsmøtet er ”veivalg”. Sent fredag ettermiddag vil direktør Robert Wright stille viktige spørsmål. Skal NHO Grafisk fortsatt være selvstendig, eller er det riktig å organisere seg sammen med andre aktører for å få større innflytelse og en bredere medlemsmasse? Mange vil sikkert mene noe om dette, og enda flere er spent på svaret.

Landsmøtets program er ellers preget av optimisme og inspirasjon. Jeg har i kveld snakket med mange som gleder seg over det. Til tross for usikre tider er det mange som ser muligheter både her og der. Jeg var muligens noe rask med å avlyse problemene forrige uke. Det var i ren gledesrus over positive meldinger fra USA, og jeg siklet sant å si etter gode nyheter. Det kom flere svingninger, men en ny økonomikrise er fremdeles ikke vedtatt – den er bare antydet og fryktet. Uroen kan legge seg.

Utover det, er det faktisk fullt mulig å drive butikk også i tider med nervøse markeder.  Flere av de mest suksessrike firmaene på verdensbasis har startet nettopp i vanskelige tider. Da er potensialet enormt. Husk den gamle vitsen om de to selgerne som ble sendt til Sahara for å selge sko. Den ene ringte hjem og sa ”dette er umulig, ingen bruker sko her”. Den andre ringte hjem og sa ”send flere sko, ingen bruker sko her”.

Følg agi.no fredag og lørdag, så får du vite hva som skjer. Men egentlig burde du vært her.

Lasse Andreassen

Redaktør AGI

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Spesialeffekter hos Ricoh

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilder

Når Sign, Print & Promotion – messen endelig er en realitet så stiller Ricoh med sine kreative trykkpresser og tilhørende softvare som vil pirre de fleste. Vi opplever nå ett marked i stor endring etter nedstengingen, trykkvolumer går ned så det å tilføre økt verdi til trykksakene kommer til å bli fokus i årene som kommer sier Eivind Karfjell, salgssjef hos Ricoh Norge Graphic Communications. 

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: