Optimisme på Landsmøtet

PUBLISERT: 2 september 2011
OPPDATERT: 14 desember

AGI er for øyeblikket stasjonert på Lillehammer Hotel for å overvære landsmøtet i NHO Grafisk. Vi blir her til det er slutt, og kommer til å legge ut referater fra alt som skjer med ujevne mellomrom. I AGIs papirutgave nr 193, som er i postkassa rundt 20. september, vil du få utfyllende stoff og intervjuer fra et landsmøte som trolig er det viktigste på mange år. I mellomtiden holder vi deg oppdatert med raske meldinger via nettet. Det er i seg selv et eksempel på hvordan medienes fortrinn bør utnyttes til det beste for mottakerne. Bransjen er i en urolig fase, og mange er usikre på veien videre.

Derfor er det naturlig at temaet for landsmøtet er ”veivalg”. Sent fredag ettermiddag vil direktør Robert Wright stille viktige spørsmål. Skal NHO Grafisk fortsatt være selvstendig, eller er det riktig å organisere seg sammen med andre aktører for å få større innflytelse og en bredere medlemsmasse? Mange vil sikkert mene noe om dette, og enda flere er spent på svaret.

Landsmøtets program er ellers preget av optimisme og inspirasjon. Jeg har i kveld snakket med mange som gleder seg over det. Til tross for usikre tider er det mange som ser muligheter både her og der. Jeg var muligens noe rask med å avlyse problemene forrige uke. Det var i ren gledesrus over positive meldinger fra USA, og jeg siklet sant å si etter gode nyheter. Det kom flere svingninger, men en ny økonomikrise er fremdeles ikke vedtatt – den er bare antydet og fryktet. Uroen kan legge seg.

Utover det, er det faktisk fullt mulig å drive butikk også i tider med nervøse markeder.  Flere av de mest suksessrike firmaene på verdensbasis har startet nettopp i vanskelige tider. Da er potensialet enormt. Husk den gamle vitsen om de to selgerne som ble sendt til Sahara for å selge sko. Den ene ringte hjem og sa ”dette er umulig, ingen bruker sko her”. Den andre ringte hjem og sa ”send flere sko, ingen bruker sko her”.

Følg agi.no fredag og lørdag, så får du vite hva som skjer. Men egentlig burde du vært her.

Lasse Andreassen

Redaktør AGI

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324