Cermaq, Posten Norge og NBIM gikk til topps i de tre hovedklassene da Farmandprisen ble delt ut denne uken. I tillegg vant DNO kategorien Ide & design, mens Posten Norge ble kveldens store vinner ved også å gå til topps i kategorien Beste årsrapport på nett.
Farmandprisen ble delt ut for 57. gang. Alle deltakere kan delta i en av de tre hovedklassene, samt i kategoriene Beste årsrapport på nett og Ide & design.
Økt samfunnsansvar
Ifølge juryen blir de beste deltakerne i klassene Børs og Ikke-børs stadig flinkere til å informere om sitt samfunnsansvar. I tillegg satser flere på årsrapporter der papir- og nettversjoner utfyller hverandre.
Juryen i Offentlige virksomheter mener at den håndverksmessige utførelsen av årsrapportene er hevet ytterligere ett hakk i årets konkurranse. Vinneren NBIM (“Oljefondet”) går til topps med ”en knallsterk årsrapport hvor spesielt den analytiske informasjonen er av svært høy kvalitet”.
Farmandprisen er Norges mest prestisjefylte årsrapportpris og har vært delt ut hvert år siden etableringen i 1955. Farmandprisen Beste nettsted ble første gang arrangert i 2006, og har vært delt ut årlig etter dette. Farmandprisen Beste årsrapport deles ut i september, mens Farmandprisen Beste nettsted arrangeres i mars.
Vinnere og nominerte i Farmandprisen 2011:
Børs
Ikke-børs
- Posten Norge
- Den Norske Turistforening
- DNV
- Kreftforeningen (nominert)
- Tine SA (nominert)
Offentlig
- Norges Bank Investment management (NBIM)
- Sandnes kommune
- Folketrygdfondet
- Statnett SF (nominert)
- Norges Bank (nominert)
- Forsvarets Forsknings-institutt (nominert)
Ide & design
- DNO International
- Statnett SF
- NorgesGruppen ASA
- Yara International
- Rom Eiendom AS
Internett
- Posten Norge
- Statoil ASA
- Hafslund ASA
- BKK
- Rieber & Søn
Kilde: Farmand Activum AS, www.farmandprisen.no