Det snakkes mye om framtida i bransjen om dagen. Jeg kan ikke dokumentere det, men det skulle forundre meg mye om ikke våre fagområder er blant de mest endrings- og utviklingsutsatte i hele verden. Nesten alt fra i går er utdatert og uaktuelt, hvis vi tillater oss å ta i litt. Ærverdige fag og yrkesbetegnelser er borte, hederskronede maskiner er overflødige og ny teknologi strømmer på med stadig kortere mellomrom. Fins det en bransje som kan kalles ”omstillingsdyktig”, så må det være grafisk. Og det skyldes nok ikke at vi er spesielt dynamiske av oss. Det er rett og slett tvingende nødvendig for å holde koken.
Det foregår nok en gang en stor omstrukturering i de fleste grafiske bedrifter. Rådene er mange, og AGI har gjengitt flere av dem. De tre mest sentrale har vært ”tenk nisjer og spesialiser deg der du er best”, ”inngå allianser med andre bedrifter og skaff deg på den måten spesialkompetansen du mangler” og ”vær markedsorientert og serviceinnstilt. Spør kunden: Hva kan jeg gjøre for deg? Og gjør det”.
Her og nå kommer det en ny anbefaling. Den har sammenheng med den digitale revolusjonen, som gir uante muligheter med hensyn til personifisering av trykksaker og cross media-kampanjer. Stadig flere kunder etterspør dette, og vi har en unik mulighet til å levere. Lar vi være, tar reklamebyråene og andre aktører over, og det er det ingen grunn til. Hemmeligheten ligger i å bli bedre kjent med kundene. Eller rettere sagt; bli bedre kjent med kundenes kunder. Skal vi personifisere, er det én faktor som er viktigere enn alt annet, nemlig personer. En god database vil bli et kraftfullt konkurransemiddel i årene som kommer. Jo mer kunden vet om sine kunder, jo bedre og mer personlig kan vi digitalt personifisere våre produkter. Teknologien er der – eller i hvert fall på god vei – nå ligger det muligheter i å oppfordre kundene til å ta sin kunderegistrering på alvor. Og gjerne hjelpe dem. Teknologien er ikke avgjørende, det holder med et Excel regneark. Det som betyr noe, er innholdet. Mest mulig informasjon og flest mulig tillatelser til å sende epost, SMS og meldinger via sosiale kanaler, for eksempel. Vi vet ikke hva framtida vil bringe av ny teknologi på trykkefronten, men korrekt informasjon og gode målgruppedata vil aldri gå ut på dato.
Siden sist er undertegnede blitt komitéleder for næring, kultur og miljø i en Østlandsby med 17 500 innbyggere. Jeg vet ikke helt hva det vil føre med seg, men jeg er sikker på at jeg vil lære masse av det lokale næringslivet. Kan dette komme AGIs lesere til gode, lover jeg å dele kunnskapen.
Fortsatt god høst!
Lasse Andreassen
Redaktør