Den som vet mest, vinner

PUBLISERT: 29 september 2011
OPPDATERT: 29 september

Det snakkes mye om framtida i bransjen om dagen. Jeg kan ikke dokumentere det, men det skulle forundre meg mye om ikke våre fagområder er blant de mest endrings- og utviklingsutsatte i hele verden.  Nesten alt fra i går er utdatert og uaktuelt, hvis vi tillater oss å ta i litt. Ærverdige fag og yrkesbetegnelser er borte, hederskronede maskiner er overflødige og ny teknologi strømmer på med stadig kortere mellomrom. Fins det en bransje som kan kalles ”omstillingsdyktig”, så må det være grafisk. Og det skyldes nok ikke at vi er spesielt dynamiske av oss. Det er rett og slett tvingende nødvendig for å holde koken.

Det foregår nok en gang en stor omstrukturering i de fleste grafiske bedrifter. Rådene er mange, og AGI har gjengitt flere av dem. De tre mest sentrale har vært ”tenk nisjer og spesialiser deg der du er best”, ”inngå allianser med andre bedrifter og skaff deg på den måten spesialkompetansen du mangler” og ”vær markedsorientert og serviceinnstilt. Spør kunden: Hva kan jeg gjøre for deg? Og gjør det”.

Her og nå kommer det en ny anbefaling. Den har sammenheng med den digitale revolusjonen, som gir uante muligheter med hensyn til personifisering av trykksaker og cross media-kampanjer. Stadig flere kunder etterspør dette, og vi har en unik mulighet til å levere. Lar vi være, tar reklamebyråene og andre aktører over, og det er det ingen grunn til. Hemmeligheten ligger i å bli bedre kjent med kundene. Eller rettere sagt; bli bedre kjent med kundenes kunder. Skal vi personifisere, er det én faktor som er viktigere enn alt annet, nemlig personer. En god database vil bli et kraftfullt konkurransemiddel i årene som kommer. Jo mer kunden vet om sine kunder, jo bedre og mer personlig kan vi digitalt personifisere våre produkter. Teknologien er der – eller i hvert fall på god vei – nå ligger det muligheter i å oppfordre kundene til å ta sin kunderegistrering på alvor. Og gjerne hjelpe dem. Teknologien er ikke avgjørende, det holder med et Excel regneark. Det som betyr noe, er innholdet. Mest mulig informasjon og flest mulig tillatelser til å sende epost, SMS og meldinger via sosiale kanaler, for eksempel. Vi vet ikke hva framtida vil bringe av ny teknologi på trykkefronten, men korrekt informasjon og gode målgruppedata vil aldri gå ut på dato.

Siden sist er undertegnede blitt komitéleder for næring, kultur og miljø i en Østlandsby med 17 500 innbyggere. Jeg vet ikke helt hva det vil føre med seg, men jeg er sikker på at jeg vil lære masse av det lokale næringslivet. Kan dette komme AGIs lesere til gode, lover jeg å dele kunnskapen.

Fortsatt god høst!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag