Svanemerket trykkeri nummer 100

PUBLISERT: 29 september 2011
OPPDATERT: 21 mars
Salgssjef Vidar Eriksen og daglig leder Peer B. Johansen mottar Svanemerket fra direktør Alvhild Hedstein i Miljømerking.

Cicero Grafisk ble Norges svanemerkede trykkeri nummer 100. Hele 315 000 tonn papir går årlig gjennom de svanemerkede trykkeriene. Da de første svanemerkede trykksakene kom i 1996, var det bare trykksakene og ikke trykkeriet som ble svanemerket. Nye krav som ble innført desember 2005 innebar at hele trykkeriet nå måtte tilfredsstille Svanemerkets krav. I mai 2006 ble Merkur-Trykk det første svanemerkede trykkeriet i Norge. I dag teller vi 101 svanemerkede trykkerier, og disse forbruker ca 315 000 tonn papir i året.
Svanemerkets krav til trykkerier
Svanemerket stiller strenge krav til hele produksjonsprosessen og alle materialene trykkeriet bruker. Miljømerking stiller for eksempel krav til trykkfarger og rensemidler som benyttes. Trykkeriet må bruke papir som er laget av trevirke fra bærekraftig skogbruk og produsert i henhold til strenge miljøkrav når det gjelder forurensning, kjemikalier, og energibruk. Svanemerket stiller også krav til blant annet avfallshåndtering på trykkeriet.
Cicero Grafisk
Cicero Grafisk AS er et Tønsbergtrykkeri med 14 medarbeidere og over 40 års erfaring i bransjen. Trykkeriet har egen digitalavdeling og førtrykksavdeling.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768