Den største Label Expo hittil

PUBLISERT: 6 oktober 2011
OPPDATERT: 6 oktober

Brussels Expo huset denne gangen Label Expo, som i år gikk under det noe merkelige temaet ”Rock and Roll”. Label Expo 2011 er den største messen av sitt slag noensinne, noe som understreker at etikettindustrien har vokst jevnt og trutt, selv gjennom den økonomiske krisen. Messen kunne skryte av hele 150 produktlanseringer, 500 utstillere og 30.000 m2 utstillingsflate.

 

Trender

Trendene på etikettmarkedet likner mye på den øvrige grafiske bransjen. Leverandørene har fokus på automatisering, effektiv håndtering av mange små opplag, personalisering, variabilitet og bærekraft. Til matvareetiketter er gjennomsiktighet meget populært, i følge Avery fordi det signalisererat produsenten ikke har noe å skjule. Hvit trykkfarge er et must, og mange leverandører la stor vekt på funksjoner for sikkerhetsprint og kopisikring.

Voksende markeder

En markant økning i antallet asiatiske utstillere viste at det grafiske markedet opplever en stor fremgang i den delen av verden også.

Digital Print Workshop

Som på de fleste grafiske messer i dag, var de digitale trykkteknologiene rikt representert. Messen bød på hele 75 digitale skrivere, hvis man skal tro arrangørene. På etikettmarkedet står det digitale slaget mellom tørrtoner, flytende toner (Indigo) og inkjet. I den forbindelse hadde arrangørene invitert til Digital Print Workshop. Alle tre teknologier var representert med skrivere fra henholdsvis HP, Efi og Xeikon, som produserte de samme etikettene på det samme materialet, så de besøkende kunne sammenlikne resultatene.

– Dette er din mulighet til å se på digital teknologi. Hvis du er trykker og overveier å gå digitalt, vil du sannsynligvis spørre deg selv, ”Skal jeg gå digitalt” og ”Hva er det egentlig jeg kjøper”. Vi vil gjerne prøve å besvare disse spørsmålene. Derfor har vi satt opp et live-område, der du kan se de tre grunnteknologiene trykke samme etikett på samme materiale, sa Roger Pellow, managing director i Label Expo Global Series.

150 produktlanseringer

Blant produktlanseringene var Xeikons Varilane, en variabel-software. Avery Dennison har sammen med maskinprodusenten Gallus, utviklet en digital maskin til trykk på den ultratynne filmen ThinStream. HP viste to nye etikettskrivere. Begge bruker et prinsipp der de kromatiske prosessfargene kan brukes uten svart. Det øker hastigheten i skriveren, fordi papiret kun trenger å passere tre fargesystemer. Omet viste blant annet en ny analog maskinserie, XFlex X4, og dessuten systemer for å optimere registerkontrollen. Efi lanserte Jetrion 4900, som er en oppgradering av deres eksisterende inkjetskrivere. Den mye omtalte memjetteknologien var representert gjennom australske Rapid Machinery.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Decorate-IT: Når interiør blir identitet og teknologi kreativ frihet

Mens designverdenen diskuterer trender, bærekraft og personlig uttrykk, bygger Canon bro mellom det mulige og det ønskede. Under arrangementet Decorate-IT 2. april inviterte selskapet til en dag der dekor, identitet og teknologi sto side om side – ikke som motsetninger, men som forutsetninger.
Foto: Lars-Ingar Bragvin Andresen, Texas Reklamebyrå (11)

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus