Den største Label Expo hittil

PUBLISERT: 6 oktober 2011
OPPDATERT: 6 oktober

Brussels Expo huset denne gangen Label Expo, som i år gikk under det noe merkelige temaet ”Rock and Roll”. Label Expo 2011 er den største messen av sitt slag noensinne, noe som understreker at etikettindustrien har vokst jevnt og trutt, selv gjennom den økonomiske krisen. Messen kunne skryte av hele 150 produktlanseringer, 500 utstillere og 30.000 m2 utstillingsflate.

 

Trender

Trendene på etikettmarkedet likner mye på den øvrige grafiske bransjen. Leverandørene har fokus på automatisering, effektiv håndtering av mange små opplag, personalisering, variabilitet og bærekraft. Til matvareetiketter er gjennomsiktighet meget populært, i følge Avery fordi det signalisererat produsenten ikke har noe å skjule. Hvit trykkfarge er et must, og mange leverandører la stor vekt på funksjoner for sikkerhetsprint og kopisikring.

Voksende markeder

En markant økning i antallet asiatiske utstillere viste at det grafiske markedet opplever en stor fremgang i den delen av verden også.

Digital Print Workshop

Som på de fleste grafiske messer i dag, var de digitale trykkteknologiene rikt representert. Messen bød på hele 75 digitale skrivere, hvis man skal tro arrangørene. På etikettmarkedet står det digitale slaget mellom tørrtoner, flytende toner (Indigo) og inkjet. I den forbindelse hadde arrangørene invitert til Digital Print Workshop. Alle tre teknologier var representert med skrivere fra henholdsvis HP, Efi og Xeikon, som produserte de samme etikettene på det samme materialet, så de besøkende kunne sammenlikne resultatene.

– Dette er din mulighet til å se på digital teknologi. Hvis du er trykker og overveier å gå digitalt, vil du sannsynligvis spørre deg selv, ”Skal jeg gå digitalt” og ”Hva er det egentlig jeg kjøper”. Vi vil gjerne prøve å besvare disse spørsmålene. Derfor har vi satt opp et live-område, der du kan se de tre grunnteknologiene trykke samme etikett på samme materiale, sa Roger Pellow, managing director i Label Expo Global Series.

150 produktlanseringer

Blant produktlanseringene var Xeikons Varilane, en variabel-software. Avery Dennison har sammen med maskinprodusenten Gallus, utviklet en digital maskin til trykk på den ultratynne filmen ThinStream. HP viste to nye etikettskrivere. Begge bruker et prinsipp der de kromatiske prosessfargene kan brukes uten svart. Det øker hastigheten i skriveren, fordi papiret kun trenger å passere tre fargesystemer. Omet viste blant annet en ny analog maskinserie, XFlex X4, og dessuten systemer for å optimere registerkontrollen. Efi lanserte Jetrion 4900, som er en oppgradering av deres eksisterende inkjetskrivere. Den mye omtalte memjetteknologien var representert gjennom australske Rapid Machinery.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324