Statsbudsjettet: Blandet fornøyelse for den grafiske bransjen og mediebedriftene

PUBLISERT: 6 oktober 2011
OPPDATERT: 6 oktober

Statsbudsjettet ble lagt fram i dag, og det er ikke kommet reaksjoner fra den grafiske bransjen ennå. Det er trolig fordi det fremkommer lite nytt av stor betydning for bransjen. Økt satsing på veinettet og togtrafikken er kanskje det mest positive, men det er ingen grunn til å vente en revolusjonerende oppgradering av veinett og jernbane med det første. Til det er økningene altfor beskjedne. Vi må dessverre belage oss på å leve med samferdselsforhold på Albania-nivå i mange år enda, siden vi ligger så håpløst mange år etter med utvikling og vedlikehold. Alternativet er å øke bruken av oljeinntektene ved å endre handlingsregelen, noe som kanskje burde være mulig nå som vi akkurat har funnet olje nok til nye 40 år med utvinning på kontinenStalsokkelen.

Mediebedriftene har derimot gitt lyd fra seg i dag. Mediebedriftenes Landsforening (MBL) uttrykker skuffelse over en reell nedgang i produksjonstilskuddet i en fersk pressemelding. Årets forslag er mindre enn den prosentvise økningen i Kulturdepartementets ramme og mindre enn økningen i budsjettrammen for produksjonstilskudd fra i fjor til i år.

– Vi har hatt mange år uten reell utvikling, fire år med hvileskjær. Nå må nye virkemidler på plass, sier leder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Are Stokstad, som understreker at det haster med en oppfølging. Et enkelt grep som å gjøre pressestøtten plattformnøytral burde vært gjort nå. Små midler kan utrette viktige forbedringer for kvalitetsjournalistikken og samfunnsdebatten, sier han, med henvisning til at bare papiravisene mottar tilskudd. Det er vel sant å si en litt utdatert tankegang. Årets budsjett mangler tempo. Transformasjonen i mediebransjen skjer nå, og da kommer virkemidlene for sent, er budskapet fra MBL.

En legende er borte

Man skal være forsiktig med å bruke store ord, men i dag må det være lov til å si at en epoke er avsluttet. Apples grunnlegger Steve Jobs døde i går. Apples teknologi og design har på mange måter snudd den grafiske bransjen på hodet i løpet av to-tre tiår. Steve Jobs´ ideer har endret vår arbeidsmåte og innvirket på våre liv. Ikke alle vil takke ham for det, men alle vil nok kunne si seg enige i at Jobs har vært en av verdens viktigste industriskapere de siste årene. Hvil i fred, Steve Jobs.

Vil du ha besøk av AGI?

Neste utgave av AGI kommer i slutten av november. Temaet vil være ferdiggjøring og etterbehandling. Undertegnede tar seg mer enn gjerne en tur ut i nasjonen for å lage en sak på en bedrift som har noe nytt, nyttig eller interessant å vise/fortelle om dette emnet. Send meg i så fall en e-post på lasse@agi.no. Den kan for øvrig også brukes av alle andre som har noe nytt å meddele.

I mellomtiden; god lesning av de siste nyhetene!

 

Med hilsen

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676