Kostbart SMS-regelbrudd

En møbelkjede sendte i mars 2011 ut en SMS-reklamemelding til et stort antall forbrukere. Markedsrådet har nå vedtatt at selskapet må betale et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner. Dette er en klar advarsel til oss som gir kunder råd om flermediale kampanjer som omfatter e-post eller SMS – eller som kanskje bruker disse kanalene for å markedsføre vår egen virksomhet.

Bakgrunnen for saken er følgende: Forbrukerombudet mottok i vinter 46 klager fra forbrukere som hadde mottatt reklame på SMS fra møbelkjeden. Meldingene ble sendt til 152 000 mottakere som tidligere hadde handlet hos kjeden, men som aldri hadde samtykket til eller fått informasjon om at de ville motta SMS-reklame. Dette er ulovlig i Norge. Ingen av mottakerne av meldingene hadde gitt samtykke til å motta slik reklame. Forbrukerombudet hevdet overfor Markedsrådet at kjeden heller ikke hadde et eksisterende kundeforhold til mottakerne, og at kundene ikke hadde fått anledning til å takke nei til sms-reklame da de ga fra seg telefonnumrene sine til kjeden. Markedsrådet sa seg enig. Moralen er altså: Det er tvingende nødvendig å innhente tillatelse fra kundene før man distribuerer reklame via SMS eller e-post. Merk deg også at tillatelsen skal være såkalt ”aktiv”. Kunden/forbrukeren skal aktivt krysse av eller skrive under på at det er OK å motta meldinger. Dette er nyttig å ha i bakhodet. Det kan være lurt å stille det litt ubehagelige spørsmålet ”har kundene dine akseptert å motta meldinger” neste gang du leverer en kampanje som består av mer enn trykksaker. Det er faktisk intet annet enn god service! Her finner du hele Forbrukerombudets veiledning om regelverket for markedsføring via e-post, sms o.l. (markedsføringsloven § 15).

Litt flere nyheter

AGI får stadig flere henvendelser som er av interesse for bransjekollegene. Keep it coming!  Redaktøren er meget mottakelig for nyheter på lasse@agi.no.

 

God lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon har fokus på Colorado med UVgel på Sign, Print & Promotion

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

På årets Sign, Print & Promotion-messe på X Meeting Point, Hellerudsletta 20-21. oktober har Canon på sin stand valgt å vise frem storformatprinteren Colorado, som med sin unike UVgel-teknologi åpner for mer enn 30 nye markedsområder, ifølge produsenten.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: