Kostbart SMS-regelbrudd

PUBLISERT: 13 oktober 2011
OPPDATERT: 13 oktober

En møbelkjede sendte i mars 2011 ut en SMS-reklamemelding til et stort antall forbrukere. Markedsrådet har nå vedtatt at selskapet må betale et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner. Dette er en klar advarsel til oss som gir kunder råd om flermediale kampanjer som omfatter e-post eller SMS – eller som kanskje bruker disse kanalene for å markedsføre vår egen virksomhet.

Bakgrunnen for saken er følgende: Forbrukerombudet mottok i vinter 46 klager fra forbrukere som hadde mottatt reklame på SMS fra møbelkjeden. Meldingene ble sendt til 152 000 mottakere som tidligere hadde handlet hos kjeden, men som aldri hadde samtykket til eller fått informasjon om at de ville motta SMS-reklame. Dette er ulovlig i Norge. Ingen av mottakerne av meldingene hadde gitt samtykke til å motta slik reklame. Forbrukerombudet hevdet overfor Markedsrådet at kjeden heller ikke hadde et eksisterende kundeforhold til mottakerne, og at kundene ikke hadde fått anledning til å takke nei til sms-reklame da de ga fra seg telefonnumrene sine til kjeden. Markedsrådet sa seg enig. Moralen er altså: Det er tvingende nødvendig å innhente tillatelse fra kundene før man distribuerer reklame via SMS eller e-post. Merk deg også at tillatelsen skal være såkalt ”aktiv”. Kunden/forbrukeren skal aktivt krysse av eller skrive under på at det er OK å motta meldinger. Dette er nyttig å ha i bakhodet. Det kan være lurt å stille det litt ubehagelige spørsmålet ”har kundene dine akseptert å motta meldinger” neste gang du leverer en kampanje som består av mer enn trykksaker. Det er faktisk intet annet enn god service! Her finner du hele Forbrukerombudets veiledning om regelverket for markedsføring via e-post, sms o.l. (markedsføringsloven § 15).

Litt flere nyheter

AGI får stadig flere henvendelser som er av interesse for bransjekollegene. Keep it coming!  Redaktøren er meget mottakelig for nyheter på lasse@agi.no.

 

God lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676