Kostbart SMS-regelbrudd

En møbelkjede sendte i mars 2011 ut en SMS-reklamemelding til et stort antall forbrukere. Markedsrådet har nå vedtatt at selskapet må betale et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner. Dette er en klar advarsel til oss som gir kunder råd om flermediale kampanjer som omfatter e-post eller SMS – eller som kanskje bruker disse kanalene for å markedsføre vår egen virksomhet.

Bakgrunnen for saken er følgende: Forbrukerombudet mottok i vinter 46 klager fra forbrukere som hadde mottatt reklame på SMS fra møbelkjeden. Meldingene ble sendt til 152 000 mottakere som tidligere hadde handlet hos kjeden, men som aldri hadde samtykket til eller fått informasjon om at de ville motta SMS-reklame. Dette er ulovlig i Norge. Ingen av mottakerne av meldingene hadde gitt samtykke til å motta slik reklame. Forbrukerombudet hevdet overfor Markedsrådet at kjeden heller ikke hadde et eksisterende kundeforhold til mottakerne, og at kundene ikke hadde fått anledning til å takke nei til sms-reklame da de ga fra seg telefonnumrene sine til kjeden. Markedsrådet sa seg enig. Moralen er altså: Det er tvingende nødvendig å innhente tillatelse fra kundene før man distribuerer reklame via SMS eller e-post. Merk deg også at tillatelsen skal være såkalt ”aktiv”. Kunden/forbrukeren skal aktivt krysse av eller skrive under på at det er OK å motta meldinger. Dette er nyttig å ha i bakhodet. Det kan være lurt å stille det litt ubehagelige spørsmålet ”har kundene dine akseptert å motta meldinger” neste gang du leverer en kampanje som består av mer enn trykksaker. Det er faktisk intet annet enn god service! Her finner du hele Forbrukerombudets veiledning om regelverket for markedsføring via e-post, sms o.l. (markedsføringsloven § 15).

Litt flere nyheter

AGI får stadig flere henvendelser som er av interesse for bransjekollegene. Keep it coming!  Redaktøren er meget mottakelig for nyheter på lasse@agi.no.

 

God lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: