Ny suite for krevende fargestyring

PUBLISERT: 13 oktober 2011
OPPDATERT: 13 oktober
Fargeprofiler kan gi store forskjeller i resultat, spesielt på avispapir.

Innovation Centre for Graphic Communication (VIGC) har lansert en ny testpakke for avansert fargestyring. VIGC50 eXtreme Color Suite inneholder 50 fotografier, som trykkerier kan bruke til å teste ICC profiler, fargekonverteringer og arbeidsflyten i fargestyringen. I følge VIGC kan det være stor forskjell på profiler, selv mellom Coated FOGRA39 og ISO Coated V2, til tross for at de er basert på det samme settet av fargedata.

– Vi har utviklet den nye testsuiten fordi vi oppdaget at det var uoverensstemmelser i fargekonverteringen av visse typer bilder – uoverensstemmelser som ikke lot seg avdekke med vanlige testbilder, siger Eddy Hagen, direktør og trendspotter i VIGC. Suiten inneholder derfor 50 unike bilder som skal være ideelle for å teste fargestyringen. Bildene er nøye utvalgt fra en base på 10.000 forskjellige fotografier, og inkluderer både 8 og 16 bits versjoner. Bildene er ikke velbalanserte studioopptak, men i stor grad utendørsbilder med mange forskjellige motiver. I følge VIGC er de litt ekstreme, og brukes som nyttige tillegg til eksisterende fargestyringspakker.

Evaluering av profiler avslører forskjellene i de samme typer profiler. Som et ledd i testene som ble gjennomført når suiten ble utviklet, ble alle bilder konvertert fra RGB til CMYK med tre coated-profiler og to typiske avisprofiler. I testfasen identifiserte VIGC store forskjeller, selv om profilene var basert på nøyaktig like data.

– Etter å ha konvertert dusinvis av fotografier, har vi valgt ut bilder som har gitt bemerkelsesverdige forskjeller, for eksempel i farger og hudtoner. Vi opplevde store variasjoner i coatedprofilene, men utslagene var enda større i avisprofilene, sier Eddy Hagen.

Forskjeller eXtreme Color Suite avslører:

Blå blir fiolett.

Gul får en grønn tone.

Rød blir magenta eller orange.

Hudtoner blir for gule.

Sort kan anta en blålig tone.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324