
Fagpressebladene fortsetter å øke i samlet opplag for tredje år på rad. De foreløpige tallene fra Fagpressens opplagskontroll tyder også på en liten økning i utgivelsesfrekvensen, forteller økonomisjef Kjartan Tyvand i Fagpressen.
Fagpressens opplagskontroll har ferdig reviderte tall for 180 av 230 blader, og tendensen er ganske klar: Fagpressens samlede opplag vokser med 1,61 prosent, sammenliknet med blader som var medlemmer både i fjor og i år, med fradrag av ut- og innmeldinger. Fjorårets økning var på cirka 1 prosent.
I år ser også utgivelsesfrekvensen ut til å øke; om enn marginalt: Fra gjennomsnittlig 9,16 utgivelser i 2010, til 9,34 i 2011.
Fagpressens totalopplag øker med over tre ganger befolkningsveksten – som var 0,57 prosent i 2010. Fagpressens opplag slår også KPI. Fra september 2010 til september 2011 var konsumprisindeksen (totalindeksen) på 1,6 prosent.
En litt finurlig sammenlikning: Oslo Børs-indeksen har de siste 12 månedene gått ned med 6,41 prosent, mens Fagpressens opplag har øket med 1,61 prosent. Det vil si at Fagpressen slår børsen med 8,02 prosent.
Kilde: Fagpressenytt.