Fagpressen øker

Økonomisjef Kjartan Tyvand rapporterer om opplagsvekst i Fagpressen (foto: Berit Nyman).

Fagpressebladene fortsetter å øke i samlet opplag for tredje år på rad. De foreløpige tallene fra Fagpressens opplagskontroll tyder også på en liten økning i utgivelsesfrekvensen, forteller økonomisjef Kjartan Tyvand i Fagpressen.

Fagpressens opplagskontroll har ferdig reviderte tall for 180 av 230 blader, og tendensen er ganske klar: Fagpressens samlede opplag vokser med 1,61 prosent, sammenliknet med blader som var medlemmer både i fjor og i år, med fradrag av ut- og innmeldinger. Fjorårets økning var på cirka 1 prosent.

I år ser også utgivelsesfrekvensen ut til å øke; om enn marginalt: Fra gjennomsnittlig 9,16 utgivelser i 2010, til 9,34 i 2011.

Fagpressens totalopplag øker med over tre ganger befolkningsveksten – som var 0,57 prosent i 2010. Fagpressens opplag slår også KPI. Fra september 2010 til september 2011 var konsumprisindeksen (totalindeksen) på 1,6 prosent.

En litt finurlig sammenlikning: Oslo Børs-indeksen har de siste 12 månedene gått ned med 6,41 prosent, mens Fagpressens opplag har øket med 1,61 prosent. Det vil si at Fagpressen slår børsen med 8,02 prosent.

Kilde: Fagpressenytt.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: