Norsk suksess i Yrkes-VM

PUBLISERT: 20 oktober 2011
OPPDATERT: 20 oktober
Grafikerlærlingen Rino Martinsen fra Cappelen Damm gjorde det skarpt i WorldSkills. Foto: WorldSkills Norway.

Tidenes beste innsats i WorldSkills. WorldSkills er en årviss konkurranse mellom yrkesfagelever og lærlinger fra hele verden, ofte kalt ”yrkes-VM” i Norge. Norge sikret seg i år gull, to bronsemedaljer og sju ”Medals of Exellence”. Den norske deltakeren i grafisk design, Rino Martinsen, var fattige to poeng unna en Medal of Exellence. Martinsen er lærling hos Cappelen Damm AS i Oslo.

Tre dager. Konkurransen i London gikk over tre dager, med nye oppgaver hver dag. Martinsen måtte løse forskjellige utfordringer som omfattet design av logoer, trykksaker, emballasje og reklememateriell. Den tekniske utførelsen tillegges mest vekt, med 60 prosent. Andre kriterier som lesbarhet, typografivalg og idé teller samlet omtrent 40 prosent.

Sju av 18 premiert. I yrkes-VM er det slik at hver enkelt deltaker også konkurrerer mot seg selv. Dersom den enkelte deltaker i poengsammenregningen får mer enn 500 poeng, får han/hun den såkalte ”Medal of Exellence”. Dette er en utmerkelse for spesiell flott kvalitetsmessig utført arbeid. Deltakerne for hele sju av de 18 fagene Norge deltok i fikk denne. Martinsen scoret hele 498 poeng. Gjennomsnittspoengsummen for alle de norske deltakerne var 505,67.

Martinsen løste mange grafiske oppgaver i løpet av tre hektiske dager. Foto: WorldSkills Norway.

Norge best i Norden. – Ser man på Europa, kom Norge på en sterk sjuende plass blant 19 land, sier Elisabeth Lange, sekretariatsleder for WorldSkills Norway. – Vi har gjort det knallbra. Og så er vi beste land på yrkesfag i Norden. Vi er også bedre enn Finland, som vi har sett på som et land vi har mye å lære av. Dette er det beste resultatet Norge har fått noen gang, sier Lange.

Rekorddeltakelse. Gullet gikk til kokk Øyvind Bøe Dalelv, en bronse til billakkerer Fredrik Røed Meek og nok en bronse til elektriker Bernt Erlend Fridell. Det var rekordmange land med i WorldSkills 2011, med mer enn 950 deltakere fra 51 land. Når poengene fra alle land ble regnet sammen, komm Norge på en 16. plass av de 51 landene.

Les videre

På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.
hunkeler-i-d

Fresnyhet fra Kimla hos Alvøen

Alvøen selger fra før av to frese- og skjæremaskiner fra polske Kimla, som begge har industrien som hovedmålgruppe. Nå lanseres en CNC-fres som er rettet mot skilt- og messebransjen.
alvoen_kimla_bpfm_webb

Scanpack 2024 overtraff forventningene, sier fornøyde utstillere

Scanpack feirer 60 år og er sterkere enn noen gang. Nord-Europas ledende emballasjemesse trakk flere besøkende og utstillere i år enn i fjor – og reaksjonene var overveldende positive, ifølge Svenska Mässan.
60-arx

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong