Facebook inn i stillingsannonsene

PUBLISERT: 3 november 2011
OPPDATERT: 3 november

Først lo jeg. Så trodde jeg ikke mine egne øyne. Men så gikk det opp for meg at jeg nok begynner å bli gammel og utdatert. IT-selskapet Cisco produserer hvert år en verdensomspennende undersøkelse blant studenter om deres forventninger til arbeidslivet og deres prioriteringer når de skal søke jobb. I år tok svarene en overraskende vending på enkelte områder. Høy lønn har ikke lenger nødvendigvis første prioritet, slik det normalt har vært blant unge, nyutdannede karrierejegere. Nå risikerer du at din potensielt interessante jobbsøker vender tommelen ned hvis han eller hun ikke får bruke sosiale medier på jobben. Én av tre i undersøkelsen prioriterer nemlig tilgang til sosiale medier, fleksibilitet og frihet til å velge hvilken mobil, nettbrett eller andre enheter de skal bruke i jobbsammenheng – fremfor lønn. Mer enn halvparten av studentene vil takke nei til et jobbtilbud eller finne en måte å omgå bedriftens regler på, hvis bruk av sosiale medier ikke er tillatt på arbeidsplassen.

Altså er det noe vi må ta på alvor. Hvis tallmaterialet forteller sannheten, vil vi ikke få tak i den dyktige grafiske designeren vi leter etter uten å gi frie tøyler med hensyn til Facebook, Twitter og de andre ”nye” mediene. Sier vi nei til ubegrenset, digital frihet, vil din nye trykker likevel finne smarte måter å kommunisere med venner og familie på – mens pressa går for fullt.

Spørsmålet er om det gjør noe. For det første er sosiale medier en verdifull markedsføringskanal også for bedriftens omdømme. En fornøyd ansatt som trives i jobben vil neppe spre annet enn gode nyheter om sin arbeidsplass. For det andre er dagens unge ”multitaskere”, i langt større grad enn oss som har passert 30. De mestrer rett og slett flere arbeidsoppgaver samtidig enn det vi gjorde da vi var på deres alder. Spill, mobilbruk og datamaskiner har sine tvilsomme sider, men forskerne etterlater ingen tvil om at den utstrakte tastaturhåndteringen også utvikler motorikken og evnen til å gjøre flere ting samtidig. Alle som har eller har hatt tenåringer i huset har sikkert opplevd at poden eller poda har spilt, sett på TV, hørt på musikk, chattet på nettet, sendt SMSer og spist samtidig. I senga.

Jeg velger å ta det med et smil. De nye evnene og egenskapene kommer antakelig bedriften til gode. Slipp dem løs.

Dagens nyhetsbrev er overfylt. Det kan hende at du finner noe interessant hvis du blar deg litt bakover også. God lesning!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2