Grøset med ny miljømilepæl

PUBLISERT: 3 november 2011
OPPDATERT: 3 november

Magasinet Ny Tid er den første klimanøytrale avisen i landet. I januar 2006 ble Ny Tid Norges første avis i magasinformat. I oktober 2011 ble Ny Tid Norges første avis som både er klimanøytral og trykket på resirkulert papir. Grøset Trykkeri på Kirkenær i Hedmark står for produksjonen, mens Antalis leverer papiret.

Den 3. november fikk Ny Tid utstedt «Klimasertifikatet» for «klimanøytrale trykksaker 2011». Og det er ikke bare energibruken som er minimalisert. Mesteparten av papiret er resirkulert og laget på miljøvennlig FSC-masse, ved hjelp av bioenergi og klimavennlig teknologi i verdensklasse. I tillegg kompenserer både Ny Tid og trykkeriet Grøset for alle CO2-utslippene, i tråd med FNs Kyoto-avtale fra 1997. Det betales for «FN-sertifiserte klimakvoter tilsvarende de faktiske CO2-utslippene» for å bekjempe global oppvarming. Dermed er både ukeavisa Ny Tid og hele trykkeriets produksjon klimanøytral.

Slik produseres Ny Tid

1. Ny Tid trykkes på Reprint Deluxe, som består av 60 prosent resirkulert papir, samlet inn fra blant annet norske husholdninger. De resterende 40 prosent består av cellulose produsert av FSC- og PEFC-sertifisert furu, blant annet fra skogsområder i Värmland i Sverige. Fra svenske skoger fraktes furutømmer til celluloseprodusenten Billerud i Gruvön, der cellulosen produseres.

2. Selve papiret, Reprint Deluxe, produseres på papirfabrikken Dalum Papirfabrikk i Odense på Fyn i Danmark. Fabrikken er kjent som en av verdens mest miljøvennlige papirprodusenter. Den framstiller grafisk finpapir etter et 100 prosent gjenbrukskonsept.

3. Papirgrossisten Antalis Norge på Alnabru i Oslo importerer papiret.

4. Antalis selger det videre til Grøset Trykkeri på Kirkenær i Grue, der Ny Tid trykkes.

5. Ny Tid leveres til Posten og Mediapost (budlevering) på Lillestrøm for distribusjon. Ny Tid og Grøset klimakompenserer for produksjon og distribusjon av avisa, helt fram til mottaker. Ny Tid er fra 3. november 2011 «klimanøytral trykksak», i tråd med FNs anbefalinger.

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676