Lovbrudd i markedsføringens navn

Stadig flere bruker e-post og sms-meldinger i markedsføringen av sine produkter og tjenester. Det er ingenting å undres over; det er kommunikasjonsformer som er bortimot gratis, og de kan være meget effektive. Problemet er at svært mange av oss blir lovbrytere i det øyeblikket vi forfatter en fyndig e-post og sender den ut til all vi finner i adresseboka. Det syndes på flere områder. Opphavsretten er en av dem. Regler for brukstillatelse og kreditering gjelder for fullt også i elektronisk kommunikasjon, og bilder som er funnet på nettet kan ikke uten videre kopieres og brukes i din markedsføring uten ettertrykkelig tillatelse fra eieren.

Det verste er likevel misbruk av adresselistene. Forbrukerombudet registrerer en eksplosjon i klagesaker fra folk som har mottatt meldinger de ikke har bedt om. Det fins nemlig klare regler for dette. Sender du ut et tilbud på digital brosjyretrykking til alle mottakere i din egen og bedriftens adresseregister, bryter du høyst sannsynlig noen av disse reglene. Den viktigste regelen er at det ikke er tillatt å sende ut tilbud uten at mottakeren aktivt har bedt om det. Du mottar for eksempel dette nyhetsbrevet fordi du en eller annen gang aktivt har sagt ”ja, takk” til å motta det. Legg merke til ordet ”aktivt”. Det holder ikke å bruke formuleringer som ”du vil heretter motta vårt ukentlige nyhetsbrev. Hvis du ikke vil ha det, krysser du av for nei takk i boksen til høyre”.  Det blir såkalt negativt salg, og det er ulovlig i Norge.  Mottakeren skal med vitende og vilje krysse av for at han eller hun vil motta dine meldinger. Hvis ikke, blir ditt nyhetsbrev i realiteten spam. Det skal også være minst like enkelt å avbestille abonnementet igjen på et senere tidspunkt. I enkelte tilfeller er dette nærmest umulig. Du finner Forbrukerombudets veiledning om disse emnene her. Last den ned og les den!

Elektronisk markedsføring kan imidlertid også være både lovlig og virkningsfull. Du har for eksempel lov til å sende ut tilbud til eksisterende kunder, hvis tilbudet gjelder produktet eller tjenesten kunden har kjøpt, for eksempel en oppdatering eller en ny modell. Tilbudet kan også gjelde produkter som likner på eller har tilknytning til det opprinnelige produktet. Har du solgt en webløsning, er det med andre ord tillatt å følge opp med tilleggsmoduler på et senere tidspunkt – uten at kunden aktivt har bedt om det.

Da gjenstår det bare å lage en utsendelse som gir optimal uttelling. Det fins svært mye dokumentasjon på hva som virker og hva man bør unngå. Ikke minst fins det mange myter og antakelser om hva som er bra og hva som er dårlig. Tallenes tale er som oftest verdt å følge. Et riktig utformet avsenderfelt kan for eksempel gi deg betydelig økt respons. Hvis du følger denne linken, kan du laste ned en rapport som tar for seg ti myter om akkurat dette. Interessant lesning i helga.

Ellers finner du de siste nyhetene lenger ned i dette nyhetsbrevet. God helg!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: