Skyter Posten seg selv i foten?

PUBLISERT: 25 november 2011
OPPDATERT: 25 november

Posten har varslet en portoøkning på 15 prosent fra nyttår. Det rammer blant annet fagpressen kraftig. Enkelte tidsskrifter hevder med styrke at deres kostnader vil øke med 60 – 70 prosent hvis portoøkningen blir en realitet, selv om Posten argumenterer med at økningen kun blir 30 – 60 øre per eksemplar.

Svært mange utgivere vurderer derfor andre alternativer i disse dager. Ett alternativ er å finne andre distributører som kan bringe forsendelsene ut til abonnentene til en akseptabel pris. Det er ingen uproblematisk løsning, siden Posten har hatt monopol på disse tjenestene i flere mannsaldre. Ingen kan derfor per i dag matche deres distribusjonsnett. Det andre alternativet er å legge ned papirutgavene og konvertere til digitale publikasjoner. Det er et sannsynlig scenario. På den nylig gjennomførte Fagpressedagen antydet over 25 prosent av bladene at de vurderte denne reaksjonen. Det er ikke til å undres over. LO Media, som utgir en rekke trykte blader, vil for eksempel få en distribusjonskostnad på 20 millioner kroner neste år med de nye takstene, mens trykkingen beløper seg til 12 millioner. Det skurrer litt.

Gjennomføres denne økningen, rammes ikke bare Fagpressen og andre magasinutgivere. Den grafiske bransjen får seg et også solid slag i ansiktet. Produksjon av aviser, blader og tidsskrifter utgjør en stor andel av omsetningen for svært mange trykkerier. Dersom disse oppdragene forsvinner, kan man telle de mulige mottiltakene på to fingre. Det mest opplagte er protest og aksjon mot monsterportoen. I så fall må det skje raskt og kraftig. Det andre alternativet er å konvertere til elektronisk publisering fortere enn svint. Da skyter også Posten seg selv i foten så det virkelig svir.

Den grafiske bransjen har de beste forutsetninger for å tilby produksjon for lesebrett og andre elektroniske medier, men det begynner å haste. Mange folk i mange bransjer kan data og de klarer sikkert å sikre seg elektroniske tidsskriftoppdrag på grunn av det. Men bare den grafiske bransjen kan de grafiske fagene.

Den kunnskapen er det bruk for, også i luftrommet.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324