Skyter Posten seg selv i foten?

PUBLISERT: 25 november 2011
OPPDATERT: 25 november

Posten har varslet en portoøkning på 15 prosent fra nyttår. Det rammer blant annet fagpressen kraftig. Enkelte tidsskrifter hevder med styrke at deres kostnader vil øke med 60 – 70 prosent hvis portoøkningen blir en realitet, selv om Posten argumenterer med at økningen kun blir 30 – 60 øre per eksemplar.

Svært mange utgivere vurderer derfor andre alternativer i disse dager. Ett alternativ er å finne andre distributører som kan bringe forsendelsene ut til abonnentene til en akseptabel pris. Det er ingen uproblematisk løsning, siden Posten har hatt monopol på disse tjenestene i flere mannsaldre. Ingen kan derfor per i dag matche deres distribusjonsnett. Det andre alternativet er å legge ned papirutgavene og konvertere til digitale publikasjoner. Det er et sannsynlig scenario. På den nylig gjennomførte Fagpressedagen antydet over 25 prosent av bladene at de vurderte denne reaksjonen. Det er ikke til å undres over. LO Media, som utgir en rekke trykte blader, vil for eksempel få en distribusjonskostnad på 20 millioner kroner neste år med de nye takstene, mens trykkingen beløper seg til 12 millioner. Det skurrer litt.

Gjennomføres denne økningen, rammes ikke bare Fagpressen og andre magasinutgivere. Den grafiske bransjen får seg et også solid slag i ansiktet. Produksjon av aviser, blader og tidsskrifter utgjør en stor andel av omsetningen for svært mange trykkerier. Dersom disse oppdragene forsvinner, kan man telle de mulige mottiltakene på to fingre. Det mest opplagte er protest og aksjon mot monsterportoen. I så fall må det skje raskt og kraftig. Det andre alternativet er å konvertere til elektronisk publisering fortere enn svint. Da skyter også Posten seg selv i foten så det virkelig svir.

Den grafiske bransjen har de beste forutsetninger for å tilby produksjon for lesebrett og andre elektroniske medier, men det begynner å haste. Mange folk i mange bransjer kan data og de klarer sikkert å sikre seg elektroniske tidsskriftoppdrag på grunn av det. Men bare den grafiske bransjen kan de grafiske fagene.

Den kunnskapen er det bruk for, også i luftrommet.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund