Lys i mørket!

PUBLISERT: 8 desember 2011
OPPDATERT: 8 desember

I dag kan jeg by på gode nyheter. Det er ikke for mange av dem i disse dager, men verden har altså ikke stoppet helt opp. Gledelig nok kan også agi.se og agi.dk – våre nordiske brødre på nettet – by på oppløftende nytt i sine nyhetsbrev denne uka.

I Norge kan vi glede oss over at Lundeby & Co Bokbinderi har landet en stor kontrakt med Bonnier-konsernet, til alt overmål på det finske markedet. Fra KBA får vi rapporter om to nye maskininstallasjoner i nær framtid, én i Trondheim og én i Aurskog.

I Sverige melder Heidelberg at de i løpet av de siste ukene har solgt 10 trykkverk, en Prinect og en Suprasetter. Prinect-ordren fra Danagård Litho er den største Prinect-avtalen i Sverige gjennom tidene.

I Danmark går Lasertryk-konsernet mot sin høyeste omsetning siden 2007, med en økning fra 105 millioner danske kroner i fjor til omtrent 140 millioner i år. Den grafiske kursarrangøren Softworld ligger an til en økning på 15 prosent, og tror på en liknende vekst neste år.

Det er med andre ord flere fasetter i den økonomiske situasjonen, og det er inspirerende at mange satser offensivt og viser optimisme i urolige tider. Ingen er tjent med å være dumdristige i tider som dette, men alle som er trygge på sine planer og investeringer bidrar til å spre optimisme også til andre i bransjen.

Dagen brakte også et lite skår i gleden. Selv om det har ligget i kortene en ukes tid, fattet torsdag kveld bedriftsforsamlingen i Follum det endelige vedtaket om nedleggelse av papirfabrikken ved Hønefoss. Fabrikken stenger dørene innen mars 2012. Det betyr slutten på et 138 år gammelt industrieventyr. 356 medarbeidere går ut i ledighet. Buskerud fylkeskommune har opprettet et fond på 5 millioner kroner for å sikre og utvikle arbeidsplasser i området. La oss håpe at dette tiltaket gir gode resultater. Vi ønsker Follums medarbeidere all mulig lykke til videre.

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik