Xerox vokser på printertjenester

PUBLISERT: 15 desember 2011
OPPDATERT: 21 mars

Tilleggstjenester blir stadig viktigere for printergiganten Xerox. Selskapet har i følge Gartner nå en markedsandel på 33 prosent og er størst i verden på dette markedet, som dobler seg fra år til år. Posisjonen har gitt Xerox plass i Gartners prestisjetunge Magic Quadrant 2011.

– Tjenester eller mps (managed print services) er vårt sterkeste vekstområde, sier administrerende direktør Jens Petter Ørjansen i Xerox Norge.

Mps omfatter en fullstendig analyse og omlegging av printerpark og bruk ut fra antall brukere, bruksmønster og faktisk behov. Full ekstern administrasjon av printerparken (outsourcing) kan være et ledd i mps-strategien.

– De fleste mellomstore og større selskaper har en for stor og lite gjennomtenkt printerpark. Innsparingspotensialet er stort, opptil 30 prosent av kostnadene ved tradisjonelle løsninger, sier Ørjansen.

Han forteller at bedriftene ofte ikke har oversikt over hvor mange printere de har, hvor mye penger de bruker på disse og hvor mye de kan spare inn i direkte og indirekte kostnader. Gjennom reduksjon av antall maskiner, reduseres også behovet for vedlikehold og support, samt papir-, farge-, areal- og energibruk.

– Vi har selskaper som årlig sparer flere millioner kroner ved å saumfare og tilpasse printerne etter antall brukere og bruksmønster, sier Ørjansen.

Blant Xerox´ mps-kunder er norske Egmont Hjemmet Mortensen og Aibel, British Airways, Cisco og University College London Hospital.

– Alle har radikalt redusert printerparken, printerbruken og kostnadene, samt spart miljøet og fått frigjort store personalressurser, sier Ørjansen.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768