Tilleggstjenester blir stadig viktigere for printergiganten Xerox. Selskapet har i følge Gartner nå en markedsandel på 33 prosent og er størst i verden på dette markedet, som dobler seg fra år til år. Posisjonen har gitt Xerox plass i Gartners prestisjetunge Magic Quadrant 2011.
– Tjenester eller mps (managed print services) er vårt sterkeste vekstområde, sier administrerende direktør Jens Petter Ørjansen i Xerox Norge.
Mps omfatter en fullstendig analyse og omlegging av printerpark og bruk ut fra antall brukere, bruksmønster og faktisk behov. Full ekstern administrasjon av printerparken (outsourcing) kan være et ledd i mps-strategien.
– De fleste mellomstore og større selskaper har en for stor og lite gjennomtenkt printerpark. Innsparingspotensialet er stort, opptil 30 prosent av kostnadene ved tradisjonelle løsninger, sier Ørjansen.
Han forteller at bedriftene ofte ikke har oversikt over hvor mange printere de har, hvor mye penger de bruker på disse og hvor mye de kan spare inn i direkte og indirekte kostnader. Gjennom reduksjon av antall maskiner, reduseres også behovet for vedlikehold og support, samt papir-, farge-, areal- og energibruk.
– Vi har selskaper som årlig sparer flere millioner kroner ved å saumfare og tilpasse printerne etter antall brukere og bruksmønster, sier Ørjansen.
Blant Xerox´ mps-kunder er norske Egmont Hjemmet Mortensen og Aibel, British Airways, Cisco og University College London Hospital.
– Alle har radikalt redusert printerparken, printerbruken og kostnadene, samt spart miljøet og fått frigjort store personalressurser, sier Ørjansen.