Xerox vokser på printertjenester

PUBLISERT: 15 desember 2011
OPPDATERT: 21 mars

Tilleggstjenester blir stadig viktigere for printergiganten Xerox. Selskapet har i følge Gartner nå en markedsandel på 33 prosent og er størst i verden på dette markedet, som dobler seg fra år til år. Posisjonen har gitt Xerox plass i Gartners prestisjetunge Magic Quadrant 2011.

– Tjenester eller mps (managed print services) er vårt sterkeste vekstområde, sier administrerende direktør Jens Petter Ørjansen i Xerox Norge.

Mps omfatter en fullstendig analyse og omlegging av printerpark og bruk ut fra antall brukere, bruksmønster og faktisk behov. Full ekstern administrasjon av printerparken (outsourcing) kan være et ledd i mps-strategien.

– De fleste mellomstore og større selskaper har en for stor og lite gjennomtenkt printerpark. Innsparingspotensialet er stort, opptil 30 prosent av kostnadene ved tradisjonelle løsninger, sier Ørjansen.

Han forteller at bedriftene ofte ikke har oversikt over hvor mange printere de har, hvor mye penger de bruker på disse og hvor mye de kan spare inn i direkte og indirekte kostnader. Gjennom reduksjon av antall maskiner, reduseres også behovet for vedlikehold og support, samt papir-, farge-, areal- og energibruk.

– Vi har selskaper som årlig sparer flere millioner kroner ved å saumfare og tilpasse printerne etter antall brukere og bruksmønster, sier Ørjansen.

Blant Xerox´ mps-kunder er norske Egmont Hjemmet Mortensen og Aibel, British Airways, Cisco og University College London Hospital.

– Alle har radikalt redusert printerparken, printerbruken og kostnadene, samt spart miljøet og fått frigjort store personalressurser, sier Ørjansen.

Les videre

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3