NADA er historie

PUBLISERT: 5 januar 2012
OPPDATERT: 21 mars

– Ved årsskiftet utgikk den norske avisstandarden NADA. Denne var tidligere basert på såkalt «lineær avisproduksjon», og har gradvis nærmet seg internasjonale trykkstandarden ISO 12647-3. Fra nyttår er det den internasjonale standarden som gjelder også i Norge, forteller Bård B. Sandstad i Optirep.

– For alle som produserer materiell og annonser til avis, betyr det at bilder nå kan konverteres med ISOnewspaper26v4-profilen (eller en annen ICC-profil basert på IFRA26), uansett om man leverer til norske, svenske eller danske aviser. Trykkeriene i alle tre land bruker nå samme retningslinjer for trykkvaliteten.

ICC-profilen ISOnewspaper26v4 kan hentes hos Ugra.

For avistrykkeriene betyr dette at normtall for trykking og CtP-kurver skal oppdateres, så de passer med ISO 12647-3.

FORBEDRET AVISPAPIR

Det blir mer populært å trykke på de forbedrede avispapirkvalitetene, både i coldset og heatset. Dette faller litt utenfor de retningslinjene som er angitt i ISO 12647-2 for siviltrykk og ISO12647-3 for avistrykk, men det er hjelp å hente for dem som trykker på forbedret avispapir. Den svenske bransjeorganisasjonen Tidningsutgiverna (TU) har utgitt en håndbok som kan hentes hos dagspress.se som PDF, på svensk eller engelsk.

 

– Håndboken inneholder blant annet normtall i form av densityverdier til trykkeriet. Normtallene beskriver hvordan trykkerne skal styre produksjonen, men det er også nødvendig å tilpasse repro og bilder når man skifter papirkvalitet, sier Sandstad i Optirep.

Mer informasjon fra Optirep kan rekvireres her.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324