Sign of the times

Til tross for generell usikkerhet i de fleste bransjer, er det noen som har grunn til å glede seg over utviklingen. Det vi i dag kaller ”Sign” – altså produksjon av skilt, plakater, bannere osv – er inne i en meget god periode.  I motsetning til de konvensjonelle trykkeriene, er storformatfolket inne i en oppløftende tidsalder. Bransjen vokser og både produsenter og leverandører tjener penger.

Ofte er vi litt varsomme med å tillegge teknologien og utviklerne æren for framganger og vekst. Men i dette tilfellet tror jeg det i stor grad er på sin plass. Bransjen er inne i en rivende utvikling som uke for uke byr på nye muligheter for kreativ framstilling av nye produkter. Nye komplementærprodukter utvider rammene for hva bransjen skal sysle med – for eksempel LED-belysning, skiltprofiler og utstillingssystemer. Inntil for få år siden var dette produkter som ofte gjorde det nødvendig å tilkalle andre spesialister for å gjennomføre oppdragene. Men det viktigste er likevel de nye maskinenes evne til å produsere små opplag på materialer man tidligere bare kunne drømme om å printe på.

Dette har også kundene oppdaget og vist at de setter pris på. Det er ikke lenge siden vi måtte avslå å levere plakater osv til kunder som ønsket seg det – på grunn av at ”opplaget var for lite”. Det ble rett og slett vanvittig kostbart for kunder som ikke trengte 500 plakater. Nå kan vi levere ett fargetrykt eksemplar i gigantiske formater og topp kvalitet – nesten over natta.

Selvsagt har teknologien betydd enormt mye for denne bransjen. Men bransjen selv skal også ha ros. Naturligvis fins det unntak, men som gruppe betraktet har signleverandørene fulgt godt med i timen og vært dyktige til å snu seg på hælen og offensivt tilbudt nye produkter etter hvert som mulighetene har dukket opp.

Vi har tro på at mange norske fagfolk finner veien til Fespa i slutten av februar, der vi nok kan vente oss enda flere nyvinninger. La oss håpe det. Det er motiverende å se at noen gjør det bra i tider da mange andre jobber i motvind. Janteloven opphever vi her og nå.

Lasse Andreassen
Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: