Sign of the times

PUBLISERT: 13 januar 2012
OPPDATERT: 13 januar

Til tross for generell usikkerhet i de fleste bransjer, er det noen som har grunn til å glede seg over utviklingen. Det vi i dag kaller ”Sign” – altså produksjon av skilt, plakater, bannere osv – er inne i en meget god periode.  I motsetning til de konvensjonelle trykkeriene, er storformatfolket inne i en oppløftende tidsalder. Bransjen vokser og både produsenter og leverandører tjener penger.

Ofte er vi litt varsomme med å tillegge teknologien og utviklerne æren for framganger og vekst. Men i dette tilfellet tror jeg det i stor grad er på sin plass. Bransjen er inne i en rivende utvikling som uke for uke byr på nye muligheter for kreativ framstilling av nye produkter. Nye komplementærprodukter utvider rammene for hva bransjen skal sysle med – for eksempel LED-belysning, skiltprofiler og utstillingssystemer. Inntil for få år siden var dette produkter som ofte gjorde det nødvendig å tilkalle andre spesialister for å gjennomføre oppdragene. Men det viktigste er likevel de nye maskinenes evne til å produsere små opplag på materialer man tidligere bare kunne drømme om å printe på.

Dette har også kundene oppdaget og vist at de setter pris på. Det er ikke lenge siden vi måtte avslå å levere plakater osv til kunder som ønsket seg det – på grunn av at ”opplaget var for lite”. Det ble rett og slett vanvittig kostbart for kunder som ikke trengte 500 plakater. Nå kan vi levere ett fargetrykt eksemplar i gigantiske formater og topp kvalitet – nesten over natta.

Selvsagt har teknologien betydd enormt mye for denne bransjen. Men bransjen selv skal også ha ros. Naturligvis fins det unntak, men som gruppe betraktet har signleverandørene fulgt godt med i timen og vært dyktige til å snu seg på hælen og offensivt tilbudt nye produkter etter hvert som mulighetene har dukket opp.

Vi har tro på at mange norske fagfolk finner veien til Fespa i slutten av februar, der vi nok kan vente oss enda flere nyvinninger. La oss håpe det. Det er motiverende å se at noen gjør det bra i tider da mange andre jobber i motvind. Janteloven opphever vi her og nå.

Lasse Andreassen
Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280