Til tross for generell usikkerhet i de fleste bransjer, er det noen som har grunn til å glede seg over utviklingen. Det vi i dag kaller ”Sign” – altså produksjon av skilt, plakater, bannere osv – er inne i en meget god periode. I motsetning til de konvensjonelle trykkeriene, er storformatfolket inne i en oppløftende tidsalder. Bransjen vokser og både produsenter og leverandører tjener penger.
Ofte er vi litt varsomme med å tillegge teknologien og utviklerne æren for framganger og vekst. Men i dette tilfellet tror jeg det i stor grad er på sin plass. Bransjen er inne i en rivende utvikling som uke for uke byr på nye muligheter for kreativ framstilling av nye produkter. Nye komplementærprodukter utvider rammene for hva bransjen skal sysle med – for eksempel LED-belysning, skiltprofiler og utstillingssystemer. Inntil for få år siden var dette produkter som ofte gjorde det nødvendig å tilkalle andre spesialister for å gjennomføre oppdragene. Men det viktigste er likevel de nye maskinenes evne til å produsere små opplag på materialer man tidligere bare kunne drømme om å printe på.
Dette har også kundene oppdaget og vist at de setter pris på. Det er ikke lenge siden vi måtte avslå å levere plakater osv til kunder som ønsket seg det – på grunn av at ”opplaget var for lite”. Det ble rett og slett vanvittig kostbart for kunder som ikke trengte 500 plakater. Nå kan vi levere ett fargetrykt eksemplar i gigantiske formater og topp kvalitet – nesten over natta.
Selvsagt har teknologien betydd enormt mye for denne bransjen. Men bransjen selv skal også ha ros. Naturligvis fins det unntak, men som gruppe betraktet har signleverandørene fulgt godt med i timen og vært dyktige til å snu seg på hælen og offensivt tilbudt nye produkter etter hvert som mulighetene har dukket opp.
Vi har tro på at mange norske fagfolk finner veien til Fespa i slutten av februar, der vi nok kan vente oss enda flere nyvinninger. La oss håpe det. Det er motiverende å se at noen gjør det bra i tider da mange andre jobber i motvind. Janteloven opphever vi her og nå.
Lasse Andreassen
Redaktør