Sign of the times

PUBLISERT: 13 januar 2012
OPPDATERT: 13 januar

Til tross for generell usikkerhet i de fleste bransjer, er det noen som har grunn til å glede seg over utviklingen. Det vi i dag kaller ”Sign” – altså produksjon av skilt, plakater, bannere osv – er inne i en meget god periode.  I motsetning til de konvensjonelle trykkeriene, er storformatfolket inne i en oppløftende tidsalder. Bransjen vokser og både produsenter og leverandører tjener penger.

Ofte er vi litt varsomme med å tillegge teknologien og utviklerne æren for framganger og vekst. Men i dette tilfellet tror jeg det i stor grad er på sin plass. Bransjen er inne i en rivende utvikling som uke for uke byr på nye muligheter for kreativ framstilling av nye produkter. Nye komplementærprodukter utvider rammene for hva bransjen skal sysle med – for eksempel LED-belysning, skiltprofiler og utstillingssystemer. Inntil for få år siden var dette produkter som ofte gjorde det nødvendig å tilkalle andre spesialister for å gjennomføre oppdragene. Men det viktigste er likevel de nye maskinenes evne til å produsere små opplag på materialer man tidligere bare kunne drømme om å printe på.

Dette har også kundene oppdaget og vist at de setter pris på. Det er ikke lenge siden vi måtte avslå å levere plakater osv til kunder som ønsket seg det – på grunn av at ”opplaget var for lite”. Det ble rett og slett vanvittig kostbart for kunder som ikke trengte 500 plakater. Nå kan vi levere ett fargetrykt eksemplar i gigantiske formater og topp kvalitet – nesten over natta.

Selvsagt har teknologien betydd enormt mye for denne bransjen. Men bransjen selv skal også ha ros. Naturligvis fins det unntak, men som gruppe betraktet har signleverandørene fulgt godt med i timen og vært dyktige til å snu seg på hælen og offensivt tilbudt nye produkter etter hvert som mulighetene har dukket opp.

Vi har tro på at mange norske fagfolk finner veien til Fespa i slutten av februar, der vi nok kan vente oss enda flere nyvinninger. La oss håpe det. Det er motiverende å se at noen gjør det bra i tider da mange andre jobber i motvind. Janteloven opphever vi her og nå.

Lasse Andreassen
Redaktør

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund