Trykksakbestilling skaper brudulje for London-OL

Olympic Park i London. Foto: London 2012.

Den engelske OL -komiteen får så hatten passer fra politikere og næringsliv etter at de plasserte en bestilling på 11 millioner OL-billetter hos et trykkeri i Arkansas, USA. Kritikken går både på det miljømessige aspektet med lange fraktavstander og det konkurransemessige. Engelske næringsdrivende er – som de fleste norske – tilhengere av at offentlige bestillinger i størst mulig grad plasseres i hjemlandet. De tyngste kritikerne mener at oppdraget ikke bare burde vært løst i England – men også innenfor Londons grenser. Londons borgermester får krass kritikk for å kaste bort en gylden anledning til å skape flere hunder arbeidsplasser i London.

En talsmann for London 2012 forsvarer beslutningen med at oppdraget var gjenstand for en åpen anbudsrunde der det ble lagt vekt på faktorer som erfaring med store prosjekter, sikkerhet, evne til å takle store datamengder og generell ”value-for-money”.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: