Forbrukerombud Gry Nergård melder at antall klager til Forbrukerombudet økte i 2011. Klarest er økningen i klager på levering av uadressert reklame og gratisaviser. Klagene kommer i hovedsak fra kunder som mottar reklame selv om de har reservert seg mot dette.
Klagestatistikken viser at det samlede antall skriftlige henvendelser til Forbrukerombudet i 2011 var 8835. Det er 386 flere enn året før. Forbrukerombudet registrerte i fjor 602 skriftlige klager på levering av uadressert reklame og 422 klager på mottak av gratis aviser. Dette er nesten en fordobling i klagetallet sammenlignet med 2010.
– Den markante økningen i klager på uadressert reklame og gratisaviser viser at mange forbrukere irriterer seg over å motta dette når de har reservert seg, sier forbrukerombud Gry Nergård.
I følge Forbrukerombudets retningslinjer skal man kunne stoppe levering av reklame og gratisaviser på denne måten (sitat):
”Markedsføringsloven forbyr de næringsdrivende å levere uadressert reklame og gratis aviser til forbrukere som “klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.” Både postkassa og dørmatta er lovlige leveringspunkter for uadressert reklame og gratis aviser. For å unngå reklame begge steder må du derfor sette opp et merke med “gratis aviser – nei takk” og/eller “uadressert reklame – nei takk” på både postkasse og dør. Det holder ikke å reservere seg på postkassa dersom du mottar reklamen på dørmatta eller omvendt. Du velger selv om du vil benytte merker laget av andre eller merker du har laget selv.”