Flere klager på uadressert reklame

PUBLISERT: 16 februar 2012
OPPDATERT: 21 mars

Forbrukerombud Gry Nergård melder at antall klager til Forbrukerombudet økte i 2011. Klarest er økningen i klager på levering av uadressert reklame og gratisaviser. Klagene kommer i hovedsak fra kunder som mottar reklame selv om de har reservert seg mot dette.

Klagestatistikken viser at det samlede antall skriftlige henvendelser til Forbrukerombudet i 2011 var 8835. Det er 386 flere enn året før. Forbrukerombudet registrerte i fjor 602 skriftlige klager på levering av uadressert reklame og 422 klager på mottak av gratis aviser. Dette er nesten en fordobling i klagetallet sammenlignet med 2010.

– Den markante økningen i klager på uadressert reklame og gratisaviser viser at mange forbrukere irriterer seg over å motta dette når de har reservert seg, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I følge Forbrukerombudets retningslinjer skal man kunne stoppe levering av reklame og gratisaviser på denne måten (sitat):

”Markedsføringsloven forbyr de næringsdrivende å levere uadressert reklame og gratis aviser til forbrukere som “klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette.” Både postkassa og dørmatta er lovlige leveringspunkter for uadressert reklame og gratis aviser. For å unngå reklame begge steder må du derfor sette opp et merke med “gratis aviser – nei takk” og/eller “uadressert reklame – nei takk” på både postkasse og dør. Det holder ikke å reservere seg på postkassa dersom du mottar reklamen på dørmatta eller omvendt. Du velger selv om du vil benytte merker laget av andre eller merker du har laget selv.”

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade