Myten om uønsket post

PUBLISERT: 16 februar 2012
OPPDATERT: 16 februar

Forbrukerombudet har akkurat offentliggjort sin oversikt over mottatte klager i 2011. Det samlede antall skriftlige henvendelser til Forbrukerombudet i fjor var 8835, noe som er 386 flere enn året før. Klarest er økningen når det gjelder levering av uadressert reklame og gratisaviser. FO mottok 602 klager på uadressert reklame og 422 klager på gratisaviser. Dette er nesten en fordobling i klagetallet sammenlignet med 2010, noe FO gjør et stort nummer av i sin pressemelding. ”Fordobling” høres unektelig voldsomt ut, men se litt nærmere på tallene!

I overkant av 1000 klager fra en befolkning som runder 5 millioner neste uke, er ingen bombe. Men bruker man tallene kreativt, får motstanderne av papirbasert reklame vann på mølla. ”Fordobling” er ille. ”500 flere klager” gir liksom ikke samme snerten. Gratisaviser som distribueres til samtlige norske husstander har et opplag på rundt 1,9 millioner. Av disse har sikkert noen hundre tusen reservert seg. Jeg har ikke klart å finne det nøyaktige tallet, men det spiller ingen rolle for resonnementet. La oss si at 300.000 har reservert seg i Brønnøysund. 1000 av disse mottar likevel reklame eller gratisaviser, hvilket er uheldig. Men det er tross alt bare 0,33 prosent, noe jeg vil kalle et ubetydelig problem i den store sammenhengen.

Myten om at nordmenn flest hater kundeaviser og reklamesendinger er seiglivet. Publiseringstall både fra norske og danske kjeder som aktivt bruker postkassedistribuert reklame, forteller en annen historie. Deres kunder bruker tilbudsavisene planmessig for å orientere seg i markedet og sjekke de beste prisene. Flere kjeder har i ulike sammenhenger uttalt at hvis de hopper over tilbudsavisene en uke, så kan det umiddelbart og direkte avleses i butikkenes omsetningstall. De nettbaserte kundeavisene har ikke på langt nær den samme gjennomslagskraften.

Forbrukerombudets beskrivelse av fjorårets klagesaker virker noe indignert på vegne av en håndfull misfornøyde forbrukere. ”Alle” hater reklameaviser, men faktum er altså at flere hundre tusen nordmenn bruker dem til å bli bedre forbrukere. Det er vel også fornuftig forbrukerpolitikk?

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1