Mulighetenes brett eller usikkert brettspill?

PUBLISERT: 23 februar 2012
OPPDATERT: 23 februar

Elektronikkbransjen forventer et salg på rundt 450 000 nettbrett i 2012. Tallene er litt usikre, men man antar at det ved forrige årsskifte befant seg cirka 350 000 brett i Norge. Ved neste årsskifte kan vi med andre ord gå ut fra at 900 000 nordmenn har en iPad, en Galaxy eller et tilsvarende produkt på stuebordet.

Det er ingen tvil om at dette vil føre til økt satsing på publikasjoner som treffer denne plattformen. Sannsynligvis blir det stort marked for utvikling av slike løsninger. Det fins allerede malbaserte design- publiseringsløsninger som gjør det enkelt for amatører å få til akseptable publikasjoner, men de seriøse utgiverne vil ikke nøye seg med begrensingene som ligger i disse med hensyn til interaktivitet, grafisk design, 3D, videopublisering, dialogverktøy og andre avanserte funksjoner. For de profesjonelle brukerne er det Adobe InDesign som gjelder, i kombinasjon med Photoshop og andre profesjonelle redskaper.

Dette kan være den grafiske bransjens store mulighet. Vi har kompetansen, erfaringen og de riktige verktøyene. Det er grunn til å tro at forlagene, magasinutgiverne og andre publisister i større grad vil etterspørre faglig kompetanse på området etter hvert som stadig flere publikasjoner vil gå parallelt på papir og nett. Det er en sjanse vi bør gripe.

Litt større nyhetsbrev

Fra og med denne utgaven er antallet saker utvidet fra fem til sju i nyhetsbrevet. Ingen verdensnyhet, kanskje, men det blir mer substans for deg og større variasjonsmuligheter for redaktøren, i det minste! Så får vi heller leve med at det kan komme perioder med ”stofftørke”, der du igjen bare får fem saker. Det er sesongvariasjoner i denne bransjen også.

Litt bedre nyhetsbrev?

Vi har lagt ut en liten spørreundersøkelse igjen. Fint om du tar deg tid til å besvare den. Her kan du signalisere dine ønsker til stoffet vi publiserer på nettet (og for så vidt også i papirutgaven). Du kan krysse av for inntil 5 alternativer, som forteller hva du er mest interessert i og gjerne leser mer om.

Den forrige undersøkelsen

Kort rapport: Spørsmålet gikk på forventninger for 2012. Svarene var meget jevnt fordelt. ”Omtrent som i 2011” mente 27 %. 18 % mente at 2012 vil bli tøffere enn 2008/2009. 18 % trodde at 2012 vil bli et tøft år, men ikke så galt som 2008/2009. 16 % mener at vi nå er godt forberedt, og forventer kreative nye nisjer i bransjen. 14 % tror at krisen finner en løsning og at vi får en svak oppgang. De mest optimistiske (6 %) går for at vi får en skikkelig positiv overraskelse som gjør at markedet tar av! Vi får håpe de får rett, og venter spent på nyhetene fra Fespa og Drupa.

Mange i bransjen er nå på Fespa Digital i Barcelona. Andre er på vinterferie i syden og på fjellet. Og her sitter jeg. Men jeg har det i grunnen helt fint!

 

God lesning.

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676