Elektronikkbransjen forventer et salg på rundt 450 000 nettbrett i 2012. Tallene er litt usikre, men man antar at det ved forrige årsskifte befant seg cirka 350 000 brett i Norge. Ved neste årsskifte kan vi med andre ord gå ut fra at 900 000 nordmenn har en iPad, en Galaxy eller et tilsvarende produkt på stuebordet.
Det er ingen tvil om at dette vil føre til økt satsing på publikasjoner som treffer denne plattformen. Sannsynligvis blir det stort marked for utvikling av slike løsninger. Det fins allerede malbaserte design- publiseringsløsninger som gjør det enkelt for amatører å få til akseptable publikasjoner, men de seriøse utgiverne vil ikke nøye seg med begrensingene som ligger i disse med hensyn til interaktivitet, grafisk design, 3D, videopublisering, dialogverktøy og andre avanserte funksjoner. For de profesjonelle brukerne er det Adobe InDesign som gjelder, i kombinasjon med Photoshop og andre profesjonelle redskaper.
Dette kan være den grafiske bransjens store mulighet. Vi har kompetansen, erfaringen og de riktige verktøyene. Det er grunn til å tro at forlagene, magasinutgiverne og andre publisister i større grad vil etterspørre faglig kompetanse på området etter hvert som stadig flere publikasjoner vil gå parallelt på papir og nett. Det er en sjanse vi bør gripe.
Litt større nyhetsbrev
Fra og med denne utgaven er antallet saker utvidet fra fem til sju i nyhetsbrevet. Ingen verdensnyhet, kanskje, men det blir mer substans for deg og større variasjonsmuligheter for redaktøren, i det minste! Så får vi heller leve med at det kan komme perioder med ”stofftørke”, der du igjen bare får fem saker. Det er sesongvariasjoner i denne bransjen også.
Litt bedre nyhetsbrev?
Vi har lagt ut en liten spørreundersøkelse igjen. Fint om du tar deg tid til å besvare den. Her kan du signalisere dine ønsker til stoffet vi publiserer på nettet (og for så vidt også i papirutgaven). Du kan krysse av for inntil 5 alternativer, som forteller hva du er mest interessert i og gjerne leser mer om.
Den forrige undersøkelsen
Kort rapport: Spørsmålet gikk på forventninger for 2012. Svarene var meget jevnt fordelt. ”Omtrent som i 2011” mente 27 %. 18 % mente at 2012 vil bli tøffere enn 2008/2009. 18 % trodde at 2012 vil bli et tøft år, men ikke så galt som 2008/2009. 16 % mener at vi nå er godt forberedt, og forventer kreative nye nisjer i bransjen. 14 % tror at krisen finner en løsning og at vi får en svak oppgang. De mest optimistiske (6 %) går for at vi får en skikkelig positiv overraskelse som gjør at markedet tar av! Vi får håpe de får rett, og venter spent på nyhetene fra Fespa og Drupa.
Mange i bransjen er nå på Fespa Digital i Barcelona. Andre er på vinterferie i syden og på fjellet. Og her sitter jeg. Men jeg har det i grunnen helt fint!
God lesning.
Lasse Andreassen
Redaktør