Farvel til det trykte leksikon

PUBLISERT: 15 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars

Verdens eldste engelskspråklige leksikon gir nå tapt for den digitale tidsalder. Encyclopeida Britannica har eksistert fra 1766, men etter hvert som internett og digitale plattformer har overtatt rollen som kunnskapsorakel i europeiske hjem, er det ikke lenger behov for et papirbasert oppslagsverk. Derfor har man nå besluttet å stoppe den trykte produksjonen av oppslagsverket, som mot slutten omfattet rundt 30 bind.

Brittanica ble uhyre populært på 50- og 60-tallet, da leksikon i stort monn ble solgt av dørselgere og kjøpt av forbrukere som kilde til informasjon og som statussymbol i bokylla. Det var nærmest et tegn på manglende dannelse å ikke være i besittelse av slikt verk, særlig om man hadde barn i skolealder. På 90-tallet ble det solgt intet mindre enn 120.000 leksikonverk i USA alene, noe som representerte høydepunktet for leksikonet.

Virksomheten bak Encyclopeida Britannica fokuserer nå på sitt online leksikon og produkter til undervisningsformål.

– Noen vil nok synes at det er trist og bli litt nostalgiske når de mottar denne nyheten. Men vi har faktisk et bedre verktøy nå. Websiden oppdateres kontinuerlig, er mer skalerbar og gjør det mulig å bruke multimedia, sier president of Encyclopaeida Britannica, Jorge Cauz.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade