Farvel til det trykte leksikon

PUBLISERT: 15 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars

Verdens eldste engelskspråklige leksikon gir nå tapt for den digitale tidsalder. Encyclopeida Britannica har eksistert fra 1766, men etter hvert som internett og digitale plattformer har overtatt rollen som kunnskapsorakel i europeiske hjem, er det ikke lenger behov for et papirbasert oppslagsverk. Derfor har man nå besluttet å stoppe den trykte produksjonen av oppslagsverket, som mot slutten omfattet rundt 30 bind.

Brittanica ble uhyre populært på 50- og 60-tallet, da leksikon i stort monn ble solgt av dørselgere og kjøpt av forbrukere som kilde til informasjon og som statussymbol i bokylla. Det var nærmest et tegn på manglende dannelse å ikke være i besittelse av slikt verk, særlig om man hadde barn i skolealder. På 90-tallet ble det solgt intet mindre enn 120.000 leksikonverk i USA alene, noe som representerte høydepunktet for leksikonet.

Virksomheten bak Encyclopeida Britannica fokuserer nå på sitt online leksikon og produkter til undervisningsformål.

– Noen vil nok synes at det er trist og bli litt nostalgiske når de mottar denne nyheten. Men vi har faktisk et bedre verktøy nå. Websiden oppdateres kontinuerlig, er mer skalerbar og gjør det mulig å bruke multimedia, sier president of Encyclopaeida Britannica, Jorge Cauz.

Les videre

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

For få utdannes – "Situasjonen begynner å bli kritisk"

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Stibo kjøper trykkeri ut av konkursbo

Danske Stibo Completes administrerende direktør Søren Henriksen forklarer i et intervju med Sign & Print hva dette vil bety.
Soren-Henriksen

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie